شنبه: 1403/02/8
نسخه مناسب چاپSend by email
استاد حاج شیخ حسن صافی گلپایگانی در مراسم افتتاحییه مدرسه علمیه موسی بن جعفر علیه السلام:
مهم ترین عامل موفقیت طلبه اخلاص است .

مراسم افتتاح سال جدید تحصیلی در مدرسه علمیه حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام با حضور  استاد معظم حاج شیخ محمد حسن صافی گلپایگانی دامت برکاته برگزار شد .  معظم له در این مراسم مطالب ارزشمندی را برای طلاب بیان داشتند.

  • مهم ترین عامل موفقیت طلبه اخلاص است .
  • طلبه با اولین روز ورود به حوزه به مقصود رسیده است .
  • ما بدون توسل به اهل بیت علیهم السلام به جایی نمی‌رسیم و آقایان طلاب خودشان را به امام زمان علیه السلام فروخته اند .
  • آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره هر روز با مولای خود آقا امام زمان تجدید عهد داشتند و به ایشان با دعای عهد و زیارت آل یاسین توسل داشتند.
  • نورانیت قلب با یاد حضرت بودن حاصل می شود.
  • قلب هر انسانی نیاز به موعظه دارد و بهترین موعظه روایات نورانی اهل بیت علیهم السلام است.
  • طلاب جوان باید جامعیت علمی داشته باشند .

 

مشروح بیانات استاد حاج شیخ حسن صافی گلپایگانی:
بسم الله الرحمن الرحیم

استاد حاج شیخ محمد حسن صافی گلپایگانی در ابتدا با تبریک ایام ربیع و ایام سرور اهل بیت علیهم السلام، سال جدید تحصیلی را برای طلاب جوان به فضل الهی سالی پربار و معنوی آرزو کردند و از مدیریت محترم مدرسه علمیه موسی بن جعفر علیهما السلام که قریب 15 سال منشاء‌ خدمات ارزنده‌ی علمی بوده است، تشکر و قدردانی کردند.
 

ایشان با اشاره به جمله‌ی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره که فرموده‌ بودند « در بعضی از کتب دینی خوانده‌ام که قم حدود سی هزار محدث داشته است» ابراز داشتند: معلوم می‌شود این شهر در زمان وجود مقدس حضرات معصومین علیهم السلام مورد نظر بوده است بطوری که در کتب تاریخی آمده است سعید بن جبیر که مفسر قرآن بود از دست حجاج ستمگر به شهر قم پناه آورده بودند و در روستای جمکران قم مدتی را مخفیانه زندگی کرده است.

 

استاد حوزه‌ی علمیه با اظهار اینکه قم به شهر عش آل محمد و حرم اهل بیت علیهم السلام شناخته می‌شود؛ بیان داشتند:  شهر قم و حوزه علمیه قم دارای قداست خاصی است و می‌بایست از فضای معنوی شهر استفاده کرد و طلاب محترم خداوند را شاکر باشند که به آنها عنایت شده است تا در شهر قم و حوزه‌ی علمیه قم مشغول به تحصیل باشند.

 

استاد حاج شیخ محمد حسن صافی زید عزه  در پاسخ به سوال «موفقیت یک طلبه و روحانی را در چه می‌دانید؟» اظهار داشتند:‌ عوامل متعددی برای موفقیت وجود دارد که می توان گفت اولین عامل موفقیت اخلاص می‌باشد. یعنی آن نیت پاکی که طلبه برای حضور در حوزه دارد. در صورتی که شما جوان هستید و در بهترین زمان عمرتان می توانستید در جای دیگری فعالیت کنید ولی الان در حوزه علمیه حضور دارید.

 

ایشان ادامه دادند:‌ حضرت آیت الله العظمی صافی در جایی فرمودند که در درس آیت الله العظمی بروجردی روزی فرمودند  آقایان طلاب از ما می‌پرسند که چه زمانی ما به مقصود می رسیم ؟ امروز می‌خواهم این جواب را بدهم که اگر این آقایان برای خدا آمده‌اند و انگیزه آنها الهی است همان روز اول ورود به حوزه به هدف خود رسیده‌اند و هر روز در مقام قرب الهی در حال جلو رفتن هستند و اگر برای مقام و پست و امور دنیوی به حوزه آمده اند بدانند این امور و مطالب جایش حوزه نیست .

 

ایشان احترام به اساتید را عامل دیگری برای موفقیت دانستند و با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام که کسب علم نزد استاد را برابر با 12هزار ختم قرآن دانسته بودند، اظهار داشتند:‌  آیت الله العظمی صافی قدس سره زمانی که به درب منزل استادشان حضرت آیت الله بروجرودی می‌رسیدند، حتی با اینکه قریب پنجاه سال از وفاتشان گذشته بود، درب منزل را می‌بوسیدند و این خیلی مهم است و درسی است برای طلبه های جوان که احترام اساتید و علما را داشته باشید حتی اگر معلم ابتدایی باشد یا جامع المقدمات را گفته باشد.

 

معظم له  نقش توسل به اهل بیت علیهم السلام را در موفقیت حائز اهمیت دانستند و خاطرنشان کردند:‌  ما بدون توسل به جایی نمی‌رسیم اگر می‌خواهید خدا به شما نور بدهد فقط خواندن کتاب نیست و علم نورانیتی است که خداوند متعال به ما عطا می‌کند و این نور را باید از منبع نور که اهل بیت علیهم السلام می‌باشند کسب کنیم و باید به حضرات معصومین (علیهم السلام) بخصوص به حضرت بقیه الله الاعظم مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف توسل پیدا کنیم.
آقایان طلاب خودشان را به امام زمان  فروخته‌اند، مولای ما، اقای ما، ارباب ما، امام زمان می‌باشند و ما باید از ایشان درخواست کنیم که ایشان ما را قبول کنند و بپذیرند و چه سعادتی از این بالاتر که فرمانده ما آقا امام زمان باشند. و به همین دلیل به شما می‌گویند سربازان امام زمان. پس باید به یاد حضرت هم باشیم و از ایشان دوری نکنیم.

 

استاد معظم حوزه در ادامه گفتند:‌  مرحوم آیت الله العظمی والد مکرم ما هر روز دعای عهد و زیارت آل یاسین را می‌خواندند و طلاب ما باید هر روز به حضرت آقا توسل خاصی داشته باشند و از ایشان استمداد کنند و هر روز این عهد و پیمانشان را با وجود امام زمان تجدید کنند.  هر روز بعد از نماز صبح یک عرض سلامی خدمت امام زمان داشته و از ایشان مدد بخواهید. و اگر با یاد امام زمان روزتان را شروع کنید آن روز برای شما روز مبارکی است. آن تحصیل علم در شما اثر می‌کند و نورانیتی به قلب شما خواهد داد و در غیر این صورت ارزشی ندارد. همانگونه که حضرت هر روز صبح و شام به یاد جد غریبشان ابا عبدالله الحسین علیه السلام هستند و ایشان متوسل می‌شوند فلذا ما هم باید هر روز به یاد حضرت باشیم.

 

استاد اخلاق حوزه‌ حفظ و یادگیری قرآن و احادیث و عمل به آنها را از دیگر رموز موفقیت خواندند و گفتند:‌ یک سرباز واقعی و طلبه واقعی می‌بایست با حضرت معصومین ارتباط خاصی داشته باشد. و بالاترین ارتباط یادگیری احادیث می باشد. قلب هر انسانی نیاز به موعظه دارد و همین وصایا و روایات موعظه است. تا آنجا که ممکن است احادیث و روایات را حفظ کنید. آیت الله العظمی والد ما احادیث زیادی حفظ بودند. قرآن، نهج البلاغه، بخشی از صحیفه سجادیه را حفظ بودند که مورد تعجب بنده بود. اخرین شب جمعه‌ای که ایشان بعد آن از دنیا رفتند دعای کمیل را از حفظ خواندند و آن را ضبط کرده‌ایم و همه این‌ها را در دوران جوانی حفظ کردند.

 

ایشان طلاب را به جامعیت علمی فراخواندند و ادامه دادند: یک طلبه می بایست به حفظ قرآن، روایات، اشعار و مدایح عربی تسلط و جامعیت داشته باشد. جامعیت یک مسئله مهمی است. شما به غیر از دروس حوزوی می بایست مباحث دیگر از جمله تاریخ و احادیث و روایات و ... را از کسانی که اعتقادات صحیح دارند فرا بگیرید.

 

ایشان طلاب را به پاسخگویی به شبهات با استفاده از ابزارهای جدید ارتباطی ترغیب کردند و اظهار داشتند:  شما می توانید با تمام جهان ارتباط داشته باشید و به وسیله تلفن همراه شبهات کسانی که در خارج زندگی می کنند را رفع کنید. و به کسانی که می‌خواهند ذهن جوان‌های ما را منحرف کنند جواب دهید. طلبه امروز با طلبه‌های سی یا چهل سال پیش خیلی متفاوت است.
خداوند متعال این فرصت جوانی، علم و درایت را به شما داده است و شما به واسطه این وسایل ارتباطی جدید مبلّغی برای تبلیغ مکتب اسلام و اهل بیت علیهم السلام باشید. بعضی به شهرها برای تبلیغ می‌روند اما کسانی که امکان این نوع تبلیغ را ندارند می‌بایست با همین وسایل جدید ارتباطی از جمله تلفن همراه به تبلیغ بپردازند. البته می بایست خودتان را در مسائل  اعتقادی و دینی قوی کنید.

 

معظم له غفلت از دروس حوزوی را شایسته‌ی طلاب جوان ندانستند و فرمودند:‌ می بایست شما به دروس خود نیز اهمیت داده و به صورت گذرا مطالعه نکنید و اینطور نباشد که فقط برای امتحان بخوانید. متاسفانه عده‌ای به واسطه یک سری از این جزوات جدید، می‌خواهند نمره قبولی بگیرند و این در صورتی است که به عمق مسائل نرسیده‌اند . اگر درس را به صورت عمیق و محققانه فرا بگیرند هیچ زمانی آن را فراموش نمی‌کنند. فلذا لازم است قبل از شروع درس پیش مطالعه و بعد از درس مطالعه و مباحثه داشته باشید.
متاسفانه امر مباحثه در حوزه ضعیف شده است؛ در صورتی که سابق در قم، مجالس مباحثه علمی رونق داشت و در بعضی مواقع با صدای بلند با هم مباحثه می‌کردند و این باعث می‌شد ذهن طلاب نسبت به مسائل دینی بیشتر آگاه باشد.

 

استاد حاج شیخ حسن صافی گلپایگانی سوال کردن را موجب موفقیت و تقویت علمی طلاب دانستند و ادامه دادند:‌  اگر در مسائل مختلف علمی سوال کردید به علم شما افزوده می شود و در صورت عدم سوال کردن، به پاسخ سوالات ذهن خود نمی‌رسید و از نظر علمی پیشرفتی نخواهید کرد. نباید حیا در سوال داشته باشیم واگر از شما سوالی کردند و شما نمی‌دانستید طبق روایات این جواب را بدهید: «نمی دانم» و می‌توانید یاد بگیرد و پاسخ دهید.

 

استاد صافی گلپایگانی در پایان سخنان خود اظهار داشتند :‌ حال که شما آمده‌اید و در شهری غریب زندگی می‌کنید ان شاء الله با توسلاتی که به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دارید؛ بدانید که حتما به درجات بالای علم و عمل خواهید رسید.
از خدا بخواهید توفیق زیارت حرم اهل بیت علیهم السلام، قرائت زیارت عاشورا در هر روز، دعای عهد و همچنین خواندن نماز شب را داشته باشید و بدانید خداوند متعال در این اعمال، آثار خاصی را برای کسانی که اهل علم و عمل هستند قرار داده است. و امیدوارم که شما به مقام بالای علم و عمل برسید تا دنیای اسلام  بتواند از وجود شما در آینده استفاده فراوانی بکند.

 

چهارشنبه / 5 مهر / 1402