يكشنبه: 1403/02/9
نسخه مناسب چاپSend by email
دیدار جمعی از طلاب و فضلای ایلامی مقیم قم با استاد حاج شیخ محمد حسن صافی گلپایگانی

جمعی از طلاب و فضلاء ایلامی مقیم قم  با حضور دردفترآیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره با استاد معظم حاج شیخ محمد حسن صافی دیدار کردند.
استاد صافی گلپایگانی مدظله العالی در این دیدار با توجه به مناسبت تقارن این ایام با ولادت موفورالسرور حضرت امام حسن عسکری صلوات الله علیه، با اشاره به نامه حضرت به ابن بابویه  اظهار داشتند:
‌ امام حسن عسكری عليه‌السلام در این نامه مرحوم ابن بابویه را به عنوان شیخ ومعتمد و  فقیه مورد خطاب قرار می‌دهند که نشان‌دهنده‌ی مقام ایشان در نزد اهل بیت علیهم السلام است و لازم است که طلاب و فضلای گرامی به زیارت مرقد مطهر ایشان که از اصحاب ائمه معصومین علیهم السلام محسوب می‌شوند، مشرف شوند.
ایشان با اشاره به آثار و تألیفات مرحوم ابن بابویه به زحمات ایشان برای گردآوری مجموعه روایات اشاره نمودند و افزودند: در زمان وجود مقدس امام عسکری علیه السلام وضعیت اجتماعی و سیاسی خاصی حاکم بوده که بسیاری از صحابی گرانقدر آن حضرات در خفا زندگی می‌کردند و بعضی‌ از آنان راه تقیه را در پیش می‌گرفتند و بعضی نیز برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف به دربار بنی عباس نزدیک شدند. در این میان چه بزرگانی که شهید شده و یا به تبعید و زندان افتادند. ولی با این حال دست از اینکه به دنبال احادیث بروند و روایات را از ائمه علیهم السلام بگیرند و نسل اندر نسل به دست ما بدهند برنمی‌داشتند. 
معظم له با اشاره به مرحوم صدوق که به دعای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به دنیا آمده و به امر مبارک حضرت کتاب شریف کمال الدین را نوشته است ادامه دادند: شیخ صدوق برای کتابهای متعددی که نوشت بسیارزحمت کشیده و برای جمع‌آوری این منابع، گاهی از شهر ری به طرف سمرقند و بخارا یا شهرهای دور دیگر مسافرت می کرد تا بتواند از یک راوی حدیث استفاده کند و این روایت را در کتب شیعی خودش بدون واسطه و با سند ثبت کند.
استاد حاج شیخ محمد حسن صافی در ادامه فراز‌هایی از نامه را قرائت نمودند و افزودند: امام حسن عسکری علیه السلام در این نامه از مرحوم ابن بابویه می‌خواهند که امر و دستورش را به شیعیانش برساند. 
حضرت ابتدا برای ابن بابویه دعا می فرمایند که خداوند از صلب تو فرزندانی صالح عنایت فرماید و بعد از آن او را  توصیه می‌کند به تقوای الهی و برپایی نماز و ادای زکات و طلب استغفار به درگاه خداوند.
استاد صافی گلپایگانی با بیان فرازهای دیگری از نامه گفتند: شیعه  باید اگر خدایی ناکرده گناهی انجام داد از خداوند طلب استغفار کند؛ کظم غیظ داشته باشد و با برادران دینی خود مساوات داشته باشد و سعی بکند که در رفع حاجت‌های آنها اهتمام داشته باشد. وقتی امام علیه السلام چنین دستوری دارند؛ اگر کسی از دوستان ما محتاج است، احتیاج علمی یا مادی دارد، یا کسی در یک اداره احتیاج کاری دارد، اگر دست کسی بربیاد نباید در رفع حاجت برادر ایمانی  خود کوتاهی داشته باشد و این دستور و سفارش اکید امام است.
استاد اخلاق حوزه‌ی علمیه قم با اشاره به عبارت «التفقّه فی الدین» متذکر گشتند: شما که امروز سرباز امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستید و خودتان را به آقا فروخته‌اید باید تفقه در دین داشته باشید. این خیلی مهم است که می‌فرماید. یعنی به کسب آگاهی و و معرفت دینی بپردازید و بعد به محل خودتان در هر جای ایران و جهان که هست بروید و مردم را ارشاد کنید و علوم و معارف مکتب اهل بیت علیهم السلام را در میان مردم نشر دهید.
ایشان با ارائه‌ی تفسیرهای دیگری از تفقه در دین طلاب را به مطالعه‌ی دقیق کتب علمی و تحقیق در مباحث علمی توصیه کردند و افزودند: نگذارید خدای ناکرده مجالس‌تان به بطالت بگذرد. همین‌طوری گاهی وقت‌ها ساعت‌ها می‌نشینیم و وقت‌مان به صحبت‌های بی‌ربط می‌گذرد و عمرمان و جوانی‌مان و فرصتی که برایمان از بودن در حوزه‌های علمیه فراهم شده است از دست می‌رود و علاوه بر پشیمانی چیزی هم عایدمان نمی‌شود.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه جوانی را بهترین سرمایه و نعمت برای طلاب دانستند و با توصیه به آنها برای بهره بردن بیشتر از نعمت جوانی افزودند: حال که توفیق حضور در حوزه‌ی علمیه را پیدا کرده‌اید کوتاهی نکنید و از این نعمت استفاده ببرید. تلاش و تفقه در دین داشته باشید تا بتوانید در نشر معارف اهل بیت موفق عمل کنید.
معظم له  به بخشی دیگر از نامه اشاره داشتند و اضافه کردند: در امر دین باید انسان ثابت قدم باشد. نه اینکه متزلزل باشد و امروز یک حالتی داشته باشد و فردا یک جور دیگر. این امر ائمه معصومین علیهم السلام است که ثابت قدم باشید و در زمان غیبت دعای « یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک ... » را بسیار بخوانید.

ایشان فراز « لا خَیرَ فِی کثِیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَینَ النَّاسِ و اجتناب الفواحش کلّها» را قرائت نمودند و افزودند: مردم اهل نجوا و گعده و دورهمی هستند. جلساتی تشکیل می‌دهند و در آن مجالس هیچ عایدی حاصل نمی‌شود و وقت و عمری است که هدر می‌رود. قرآن می‌فرماید در این نجواها و دورهمی‌ها هیچ خیری نیست مگر اینکه در آن به صدقه و کار خیر و اصلاح بین مردم و دوری از گناهان کاری صورت پذیرد. 
ایشان در ادامه با اشاره به «علیک بالصلاة اللیل»  فرمودند:‌ امام علیه السلام در ادامه به نماز شب توصیه داشتند و با ذکر سفارش پیامبراکرم صلی الله علیه و آله  به امیرالمومنین علیه السلام که ایشان را به نماز شب توصیه اکید می‌فرمودند می‌خواستند که اهمیت این مطلب را برای مرحوم ابن بابویه یادآور شوند. ایشان در ادامه « من استخف بصلاة اللیل فلیس منا» را برای مرحوم ابن بابویه آورده‌اند تا متذکر شود که شیعه و پیرو واقعی اهل بیت علیهم السلام چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.
استاد معظم محمد حسن صافی گلپایگانی دامت برکاته با خواندن  اخرین فراز این نامه که توصیه به صبر و انتظار فرج است افزودند: امیدوارم که با عمل به توصیه‌های امام علیه السلام، بتوانیم خود را در زمره‌ی شیعیان و پیروان آن حضرت قرار دهیم و بتوانیم از یاوران و سربازان واقعی امام زمان ارواحنا فداه باشیم. 
استاد صافی مدظله‌العالی در ادامه مطالبی را از سیره رفتاری آیت الله العظمی صافی قدس سره بیان داشت  :‌
والد مکرم ما با اینکه بیش از هشتاد سال در مقام پاسخگویی استفتائات و حل مشکلات مردم بودند و بیش از صد تالیف و بیست و سه تالیف به تنهایی در مورد مهدویت داشته اند در اواخر عمر مبارکشان بارها می فرمودند که من کاری نکردم و به جایی نرسیدم و آن طور که شایسته بود نتوانستم از این عمر استفاده کنم 
یکی از شاخصه های  مهم آیت الله العظمی صافی قدس سره این بود که ایشان مدافع حریم اهل بیت علیهم السلام بودند و هرجایی می‌دیدند که شبهه‌ای وارد شده و اشکالی پیش آمده است جواب می‌دادند.
عده‌ای از علمای کرج در سالهایی که آیت الله العظمی والد بزرگوار ماحدود 93 سال داشتند خدمت ایشان آمدند و حدود180 شبهه  که در آن نواحی وهابی‌ها پخش کرده بودند را آوردند 
ایشان خیلی ناراحت شدند و با اینکه نود و چند سال از عمرمبارکشان گذشته بود، جواب تک تک آنها را دادند و کتابی به نام صراط مستقیم شد . 
ایشان با اشاره به روحیه‌ی مطالعه و تحقیق آیت الله العظمی صافی قدس سره که حتی تا آخر عمرشان و قبل از رفتن به بیمارستان نیز اهل مطالعه بودند افزودند: همان ساعات آخر عمر مبارکشان نیز به بعضی از نوادگانشان که خدمت ایشان می‌رسیدند کتابهایی را معرفی می‌کردند که بخوانند و یا اگر کسی کتابی در دستش بود در مورد آن کتاب پرس و جو می‌کردند و سعی می‌کردند که اطلاعاتی از آن به دست بیاورند. این روحیه علمایی است که چون به کتابخانه‌ای وارد می‌شوند مانند آن است که به یک گلستان و بوستانی وارد شده‌اند و لذت می‌برند از اینکه اینهمه کتاب در آنجا می‌بینند.
استاد صافی گلپایگانی ادامه دادند:‌ حدود یک ماه یا دو ماه قبل از رحلت آیت الله العظمی صافی قدس سره، مجله‌ای در نقد بهائیگری، در یکی از مقالاتش نویسنده ناخواسته توهینی به مرحوم میرزای شیرازی  کرده بود که ایشان خیلی ناراحت شده بودند. خوب آیت الله العظمی صافی با این سن و مشغله‌های مهم مرجعیت  می‌آید و برای این مجله وقت می‌گذارد و مطالعه می‌کند و بعد در پی دفاع از مرحوم میرزای شیرازی با مسئول مجله صحبت می‌کند و تفهیم توهین می‌کند. یعنی تا آخر عمرشان هم دست از پاسداری این مکتب برنمیدارد.
حدود 70 سال پیش کتابی به نام « الخطوط العریضه» نوشته شده بود که به مکتب و مذهب  ما توهین کرده بود و ایشان در همان موقع جواب این کتاب را به زبان عربی نوشتند و چاپ شد. بعضی از علمای نجف می‌گفتند که ما عرب زبانان را ندیدیم که به این خوبی از جهت علمی و فصاحت عربی جواب بدهند.
ایشان در ادامه جامعیت را یکی از ویژگی‌های آیت الله العظمی صافی قدس سره دانستند و افزودند: طلاب امروز باید جامعیت داشته باشند و علاوه بر این که فقه می‌خوانند اصول و تاریخ اسلام را هم بدانند. باید کلیه‌ی علوم مرتبط با مکتب اهل بیت علیهم السلام را بخوانند و بدانند تا در مقام دفاع از شبهات دشمنان دین، به دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام بپردازند.
معظم له  با توجه به اتفاقاتی که دشمنان رقم می‌زنند و به جسارت‌هایی که به مقام قرآن و وجود نازنین اهل بیت علیهم السلام وارد می‌شود فرمودند: اگر طلبه‌ای جامعیت داشته باشد خودش به تنهایی به عنوان یک سرباز، می‌تواند از حریم ولایت دفاع کند و با همین وسائل جدید در امر ارتباطات  تبلیغ دین کند و به شبهات پاسخ بدهد .

استاد حاج شیخ محمد حسن صافی در ادامه بیان نمودند :  بعضی از فضلای قم می‌فرمودند که اگر ما بخواهیم این حوزه علمیه را که صد سال از تأسیس آن می‌گذرد اگر بخواهیم  مصداق اتمّش را به مردم معرفی کنیم، وجود مبارک آیت الله العظمی صافی قدس سره  است که بیش از صد سال عمر کردند و همه‌ی عمرشان را در خدمت دین و مذهب  بودند.
▫️استاد اخلاق حوزه‌های علمیه افزودند:‌ آیت الله العظمی والد مکرم ما در تمام مدتی هشت سالی را که در شورای نگهبان بودند فرموده بودند که من یک بار برای غیر خدا این مسیر قم به تهران را نرفتم. یعنی تمام قد گفتار و رفتارش برای خدا بود و همین هم شد که به این مقامات علمی و معنوی رسیدند و خداوند متعال نیز یک نظر خاصی به ایشان دارند. وبدانید خداوند متعال به هر کسی که اینطور باشد هم نظر می‌کند.
همه‌ی کتابهای آیت الله العظمی صافی قدس سره متقن و دقیق است و هیچ ضعف و سستی در آن وجود ندارد و همه آنها بر گرفته از روایات اهل بیت علیهم السلام است .
حقیقتا کتب و مبانی و نظرات آیت الله العظمی صافی قدس سره در زمان غیبت میزان است .
ثمره‌ی همین تلاشهای مخلصانه است که مزار ایشان در حرم سید الشهداء علیه السلام و جوار ضریح شش گوشه ی  اباعبدالله الحسین علیه السلام است.
استاد صافی گلپایگانی  در ادامه به مقام و منزلتی که آیت الله العظمی صافی قدس سره پیدا کرده‌اند و در پنجاه متری قبر مطهر اباعبدالله الحسین علیه السلام آرمیده‌اند اشاره و افزودند:‌ همچنین مقامی که از عرب و فارس می‌آیند بر مزار ایشان و از ایشان طلب دعا و شفاعت نزد اباعبدالله علیه السلام می‌کنند مقام کمی نیست.
شاید بتوان این مقام راحاصل زحماتی دانست برای دفاع خالصانه از حضرت سید الشهدا علیه السلام و قیام امام و علم امام علیه السلام در کتابی که به نام شهید آگاه و در آنجا نه تنها پاسخ شبهات بعضی از ناآگاهان را دادند بلکه هدف قیام امام حسین علیه السلام و نتایج آن قیام و همچنین فلسفه ۱۴۰۰ ساله عزاداری شیعیان را به بهترین وجه ممکن تدوین کرده‌اند. البته آیت الله والد مکرم ما  کتابهای دیگری هم درباره امام حسین علیه السلام نوشته‌اند که «پرتویی از عظمت امام حسین علیه السلام» یکی دیگر از کتابهای مهم ایشان است که به رشته تحریر درآمده است. 
استاد اخلاق حوزه علمیه تواضع و فروتنی آیت الله العظمی صافی قدس سره را مثال زدنی دانستند و افزودند: آن عکسی که در سراسر جهان پخش شد و مرجع تقلید شیعیان جهان بر دست طلبه سیاه پوست بوسه زدند مثالی بارز از اوج تواضع و فروتنی ایشان بود که بیش از نود سال عمر داشتند و بر دست طلبه سیاه پوست بوسه زدند.
استاد حاج شیخ محمد حسن صافی در ادامه عرفان حقیقی را از نظرآیت الله العظمی صافی قدس سره توصیف کردند و افزودند: بعضی‌ها کراماتی برای اشخاصی نقل می‌کردند که آیت الله والد بزرگوارما در جواب آنها می‌فرمودند که کرامت یعنی کرامت صاحب جواهر که 43 جلد کتاب فقهی نوشتند یا کرامت علامه مجلسی که که کتابهای زیادی نوشتند که یکی از آنها بحار الانوار است که 110 جلد است. آن هم در آن زمانی که این امکانات نبود و برای تهیه یک حدیث و یا سند معتبر باید مسافت‌های طولانی را طی کرد. 
استاد صافی گلپایگانی در ادامه افزودند:‌ هرچه بخواهید در معارف اهل بیت علیهم السلام و در روایات و احادیث وجود دارد و خودتان را از احادیث و اهل بیت علیهم السلام جدا نکنید، تفسیر می‌خواهید علم می‌خواهید، همه‌ی آنها در نزد ائمه علیهم السلام موجود است. 
ایشان در پایان با آرزوی موفقیت برای همه‌ی طلاب علوم اسلامی برای سربلندی و پیروزی مسلمانان در سراسر جهان که در شرایط خاصی به سر می‌برند دعا کردند و افزودند:  ان شاء الله با عنایات و دعای آقا امام زمان صلوات الله علیه  مشکلات  جهان اسلام به بهترین وجه ممکن برطرف شود و روزی بیاید که سرتاسر کره زمین ندای الله اکبر، ندای توحید و ندای ولایت مولی امیرالمومنین علیه السلام در همه جا پخش شود و پرچم ولایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف به اهتزار در آید.

يكشنبه / 7 آبان / 1402