جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
آفتاب مشرقين

 

مشخصات كتاب:
نام: آفتاب مشرقین، مؤلف: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی‌مدظله العالی، به كوشش: احمد كریمی، نوبت چاپ:‌ اول، تاریخ چاپ: پاییز84، ناشر: راسخون، محل نشر: قم، تعداد جلد: یك جلد، تعداد صفحات: 68 صفحه.

 

 

ویژگی‌های كتاب:
1. داستان پرشور و سوزان كربلا بزرگ‌ترین حادثه تاریخ انسانی است كه جهانی شور و هیجان را در جان انسان‌های پاك بر می‌انگیزد و عمیق‌ترین سوز و گداز را به همراه دارد.
در این میان سهم بزرگی برای شاعران است كه با اشعار هیجان‌انگیز خود، احساسات جوامع را به جوش آورده و به تحریك عواطف انسان‌ها از رهگذر اشعار پر مغز خود پرداختند، به ویژه شعر در اثر وزن و آهنگ مخصوصش دارای جذابیت خاصی است و سریع‌تر به اذهان راه می‌یابد و در محفظه ضمیر و حافظه‌ها پایدار می‌ماند.
«آفتاب مشرقین» مجموعه اشعار فقیه معاصر حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی درباره حماسه خونین عاشورا است كه چونان آوای عشق عاشقان، نوازشگر روح لطیف انسان و مایه ترنّم در خلوت‌هاست.
2. اشعار معظم له در عین استحكام فنّ شعری، به زبان ساده سروده شده و هر كسی به فراخور حال خویش می‌تواند از اشعار ایشان بهره جوید.
3. سروده‌های ایشان می‌تواند منبعی ارزشمند برای شاعران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت باشد و از این خرمن شعر و معرفت ولایی، خوشه‌چینی‌ها داشته باشند.
 

 

نگاهی به مطالب كتاب:
دفتر شعر عاشورایی (آفتاب مشرقین) با مقدمه آیت الله كریمی جهرمی‌دامت بركاته درباره نغمه‌های عاشورایی آغاز می‌شود. سپس 16 عدد از اشعار و سروده‌های فقیه فرزانه با عناوینی همچون: همای سعادت، نور سرمد، سلطان عشق و... به ارادتمندان و عاشقان سید و سالار شهیدان‌علیه‌السلام تقدیم می‌گردد، باشد كه با مطالعه این دفتر معرفت بالا و والاتری نسبت به حادثه عظیم كربلا و نقش‌آفرینان همیشه جاوید آن پیدا نماییم.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شنبه / 12 آذر / 1390