پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
دانشجویان دانشگاه جهانی عاشورا
(توصیه های آیت الله العظمی صافی به شاعران و مداحان عاشورایی)

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر حسین و سلام بر فرزندان و یاران باوفای حسین؛ سلام بر عزاداران و سوگواران امام حسین علیه السلام؛ سلام بر شاعران و مدیحه‌سرایان دربار ملائک دربان امام حسین علیه السلام؛ سلام بر عزیزانی که افتخار بزرگ شاعری و مدّاحی و نوکری آن حضرت را دارند و با سرودن اشعار، تاریخ را دگرگون می‌کنند و راه و رسم زندگی و فداکاری و ایثار‌گری را به جهانیان نشان می‌دهند.

شما در حقیقت دانشجوی دانشگاه عالی و جهانی عاشورا هستید؛ دانشگاهی که میلیون‌ها نفر در طول تاریخ در آن تحصیل نموده و پیر و جوان، زن و مرد، عالم و جاهل و شهر‌نشین و صحرانشین در آن با کمال خضوع و خلوص شرکت کرده و درس‌ها و پیام‌های انسان‌سازش را شنیده و به دیگران هم ابلاغ نموده‌اند.

دانشگاهی که در آن بزرگانی همچون شیخ مفید‌ها، شیخ طوسی‌ها، علامه مجلسی‌ها و ده‌ها دانشمند برجسته و ممتاز و هزاران شهید، به حضور خود در این مدرسه‌ی نورانیِ آسمانی افتخار می‌کردند و همه از برکات آن بهره‌مند و از خوان نعمت گسترده‌ی دربار حسینی علیه السلام برخوردار بودند.

یکی از قشرهای عزیزی که در دانشگاه باعظمت عاشورا مخلصانه انجام وظیفه می‌نماید، طبقه مقدس و عزیز شاعران و مداحان می‌باشد که در مواقف بزرگ، مداحی و شعر آنها اثرگذار بوده و در دفاع از حق، نقش آنها ماندگار و بسا یک شعر آنها جامعه‌ای را عوض کرده و انقلابی را به وجود آورده است.

مسلمانان آزادی‌خواه جهان، فرزدق‌ها و سید حمیری‌ها و دعبل‌ها و محتشم‌ها و دیگر شاعران حماسه‌سرا را فراموش نمی‌کنند. اشعار آنها ارواح مرده را زنده می‌سازد و روح تازه به کالبد جامعه می‌دمد.

خوشبختانه امروز هم در جامعه‌ی کربلایی ما، شاعران و مدیحه‌سرایان بزرگی هستند که با اشعار خود، هدف قیام امام حسین علیه‌‌السلام را زنده نگه می‌دارند و در ایفای خدمت به اسلام و مذهب، امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنّت‌های اسلامی موفق هستند و این افتخار بزرگ را ذخیره‌ی آخرت خود می‌دانند.

شاعران و مادحانی که تا به امروز در حركت‌های بزرگ تاریخ و اظهار حق و كوبیدن باطل و روشن نگه‌داشتن شعله‌های قیام حق علیه باطل، نقش بسیار مهمّ و ارزنده‌ای‌ داشته‌اند و برای اشعار آنان نمی‌توان قیمت و ارزش مادی تعیین نمود.

شما چاكران درگاه حضرت سید الشهدا علیه السلام قدر و منزلت خود را بدانید و آن را با هیچ‌یك از مناصب دنیایی و امتیازات ظاهری عوض نكنید و خدا را بر این افتخار بزرگ شاكر باشید.

شكر كنید كه عمر خود را در این راه مقدّس می‌گذرانید و مشمول حدیث شریف حضرت امام صادق علیه‌السلام هستید كه «مَنْ بَكی أو أبْكی أو تَباكی فَلَهُ الجَنَّة» و یا «مَنْ أنْشَدَ لِلْحُسَینِ علیه‌السلام شِعْراً فَلَه الجَنَّة»

شكر كنید كه می توانید با اشعار و مرثیه سرایی ها، هدف آن امام عزیز را - كه امر به معروف و نهی از منكر، اقامه صلوة و ایتاء زكات، احسان و انفاق به مردم، ایثار و فداكاری و بندگی و تقرّب به خداوند است- به مردم بیاموزید.

باید رسالت و پیام عاشورا را به گوش جهانیان و مردم ستمدیده برسانید و آنان را به عظمت این قیام مقدس و وظیفه‌ی خطیر امروز مسلمانان آگاه نمایید و قدر مجالس حسینی را که محل نزول فرشتگان الهی است بدانید، که در حقیقت این مجالس دارالبرکة، دارالشفاء و دارالرّحمة می باشند.

ای کاش حقیر هم افتخار جاروکشی چنین مجالسی را پیدا می‌کردم و با همه عزاداران در غم بزرگ سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام شریک می‌شدم.

در خاتمه از شما و همه شیعیان و دوستداران اهل البیت علیهم السلام درخواست دارم مهمترین و اولین و آخرین حاجت خود را فرج موفور السرور حضرت ولی الله الاعظم ارواح العالمین له الفدا بدانند و در این دو ماه محرم و صفر در مجالس حسینی با انابه و تضرع به درگاه خداوند متعال، فرج آن حضرت را درخواست نمایید.

«اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه»

جمعه / 2 آبان / 1393