پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
ترجمه «منتخب الأثر في الامام الثاني عشر» منتشر شد.

بیش از پنجاه سال پیش، مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی، اثری بدیع و شاهكاری عظیم پیرامون حضرت بقیةالله ارواحنا فداه به رشته تحریر در‌آوردند.
این كتاب ارزشمند كه منبعی جامع و كامل برای محققان عرصه مهدویت از دیرباز تاكنون بشمار می آید مورد ستایش بسیاری از دانشمندان بزرگ جهان اسلام قرار گرفته تا آنجا كه « علامه طهرانی در موسوعه بزرگ خود «الذّریعه» پس از معرفی كتاب و مؤلف می‌نویسد: این كتاب در 11باب كه هر باب دارای فصول متعدد بوده و شامل چند حدیث، به نیكوترین ترتیب و زیباترین اسلوب، از كتب عامه و خاصه به رشته تحریر درآمده است. (الذریعة، ج22، ص367) و باز ایشان در نامه‌ای كه خطاب به مؤلف نوشته، اظهار داشته كه هرگز كتابی به این جامعیت در این رابطه ندیده است و نیز علامه شیخ حبیب مهاجر عاملی، پس از ستایش فراوان از شیوه نگارش منتخب الأثر و موفقیت مؤلف در انجام رسالت خود و شرح فصول كتاب، می‌نویسد: «مؤلف همه مسائل مربوط به حضرت مهدی (ع) را در این كتاب گرد آورده، و هیچ مطلب مهمی را ناگفته نگذاشته است. این كتاب در موضوع خود بی‌نظیر است و شایسته است كه هر فرد با ایمانی یك نسخه از این كتاب را داشته باشد.»

همچنین استاد علامه سید مرتضی رضوی در كتاب گرانسنگ خود به هنگام شرح دیدارش با شیخ محمد ابوریه از شخصیت های برجسته مصر می‌نویسد: « اگر بخواهید در احادیث مربوط به حضرت بقیة‌الله ارواحنا فداه تحقیق كنید، من كتاب منتخب الأثر علامه بزرگوار حاج شیخ لطف‌الله صافی را همراه دارم كه در آن نظر بزرگان اهل سنّت را در منابع محدّثان و بزرگان آنها نقل كرده و این موضوع را به طور كامل بررسی نموده است.» و استاد ابوریه نیز پس از بررسی كتاب منتخب الأثر دچار شگفت شده، اعجاب و تحسین خود را به محضر استاد رضوی بیان داشته است.

شهید بزرگوار استاد مطهری نیز در كتاب سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام، بخشی را به معرفی كتاب منتخب الأثر اختصاص داده، پس از ستایش فراوان از كتاب و مؤلف آن، مطالعه آن را به همگان توصیه نموده است.
حضرت آیة الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی نیز در این رابطه می‌نویسد: «ستایش این كتاب به علمای شیعه اختصاص ندارد، بلكه گروهی از علمای اهل سنّت و بعضی از خاورشناسان نیز زبان به ستایش آن گشوده‌اند و این كتاب، مرجع و منبع هر قلم به دستی است كه بخواهد پیرامون حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مطلب بنویسد؛ زیرا مؤلف بزرگوار همه روایات مربوط به آن حضرت را یكجا گرد آورده و در تبویب و تنظیم آن حسن سلیقه به كار بسته است.»
مؤلف بزرگوار، این كتاب را با ذوق سرشار و حسن‌سلیقه تحسین برانگیز خود در ده فصل و یكصد باب به رشته تحریر درآورده و احادیث وارده از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام را با اسلوبی بدیع، در یكصد باب تنظیم نموده است.  ایشان متن كامل احادیث را بدون تقطیع به صورت كامل و مستند از كتب چاپی و خطی مورد اعتماد و استناد با دقت هرچه تمام‌تر نقل فرموده است.
امتیاز بزرگ این اثر ماندگار به اسلوب كاملاً‌ ابتكاری آن مربوط می‌شود. به طوری كه خوانندگان آشنا با اسلوب تألیف آگاهند، هر حدیثی معمولاً‌ شامل چندین فراز است كه هر فرازی به یكی از ابعاد وجودی بقیة الله ارواحنا فداه اشاره دارد.
زبان این اثر ارزشمند، عربی است و الحمدلله چند سالی است كه برخی از فضلای حوزه علمیه به سرپرستی حجة الاسلام آقای شیخ محسن احمدی و همكاری و ویراستاری آقای استاد ولی به ترجمه فارسی این اثر عظیم مشغول شده اند كه نتیجه این كار بزرگ، مجموعه شش جلدی شده است كه در آستانه نیمه شعبان المعظم عید بزرگ ولادت حضرت ولی عصر اروحنا فداه منتشر و در اختیار محققان، پژوهشگران و علاقمندان به مباحث مهدویت قرار گرفته است.
عزیزان جهت تهیه این مجموعه می توانند با شماره تلفن 02537723380 تماس بگیرند.

 

پنجشنبه / 22 خرداد / 1393