بسم الله الرحمن الرحیم
قال رسول الله صلّى الله علیه و آله و سلم: «لا تذهب الدنیا حتى یقوم بأمتى رجل من ولد الحسین یملأ الارض عدلاً كما ملئت ظلماً»
(منتخب الاثر، ح 382/30)
با عرض ادب و احترام و تجلیل و تكریم شایان از بزرگواران فرهیخته و مهدیپژوهان والامقام، نمایندگان انجمنها و مجامع عالیِ علمی حوزه كه به تأسیس انجمن مهدویت همّت گماشتهاند؛ این فكر عالی و هدف متعالی را میستایم.
موضوع مهدویت اگر چه از عصر اول در كنار سایر دعوتهای رسالت و اخبار از ملاحم و مغیبات و آینده زمان و جهان مطرح بوده و اصالت آن در همه اعصار مورد اتفاق همه محدثین اسلام است و كتب حدیث و جوامع و مسانید و صحاح نیز در مرور اعصار این اصالت را حفظ كرده، كه هر مؤمن به كتاب و سنّت انتظارِ آن جهان آینده و دوره درخشان و طلائی و آن روز بزرگ الهی را دارد؛ (اما وابستگی شیعه امامیه اثنی عشریه، به آن هویت و شخصیت است) اگر سایرین به اجمال به آن معتقدند شیعه به تفاصیل آن اعتقاد دارد؛ اگر دیگران آن را شناسائی نكرده و مهمل گذاردهاند شیعه حسبالوظیفه امام شناسی و بحكم محكم من مات و لم یعرف امام زمانه «مات میّتةً جاهلیّة» ایشان را به حسب و نسب و علائم و صفات خاصه شناخته و امام عصر خود میدانند و ولایت او را كشتی نجات و وجود مبارك او را امان و بقیةالله و واسطه بقاء جهان و زمین و زمان میدانند.
این عقیده از عقاید حقهای است كه از ایمان به خدا و توحید آغاز و پایه و اساس میگیرد و به عقیده به امامت (حضرت حجة بن الحسن مهدی موعود عجلالله تعالی فرجهالشریف) كامل میگردد و چنانكه عرض شد این عقیده، هویت است، اسلام تمام و ایمان كامل است و اگر كسی در سیر امم و ملل و تطورات مختلف كه در مرور اعصار بسیار روی داده و همواره در تحول و گردش است تعمق كند میفهمد كه این سیرهای بسیار و تغییرات بیشمار هدفمند و به سوی یك تمركز عالی جریان دارد كه رضایت بشریت در آن تأمین میشود و آن همان عصر ظهور و عصر نجات و عصر عدالت و عصر قرآنی و «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ» است، باید با تشكیل انجمنها و كنگرهها در تعمیق و تحقیق این هویت و الزام و تعهد به آن و مخصوصاً آشنایی بیشتر نسل جوان با مبادی و مبانی و فوائد و نتایج آن، سیر جامعه به سوی كمال و مطالب و مقاصد آن فراهم شود. (این افتخار ایمان به امام زنده غایب در بین همه فرق اسلامی تاج افتخاری است كه شیعه به آن مفتخر است) حتی دیگران از اهل تحقیق و ادیان شناسی كه در فرق و ادیان بررسی مینمایند آثار و بركات این عقیده را برای شیعه جهانی و منحصر به فرد میدانند، یكی از آنان میگوید:
شیعه پرندهای است كه افق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ما است، پرندهای كه دو بال دارد، یك بال سبز و یك بال سرخ. بال سبز این پرنده همان مهدویت و عدالتخواهی او است چون شیعه در انتظار عدالت به سر میبرد، امیدوار است و انسان امیدوار شكست ناپذیر است، نمیتوانید كسی را تسخیر كنید كه مدعی است فردی خواهد آمد كه در اوج ظلم و جور دنیا را پر از عدل و داد خواهد كرد.
بر اساس نظریه این شخص كه (فوكویاما) نام دارد بال سبز شیعه همان فلسفه انتظار و عدالتخواهی و ایمان به مهدی علیهالسّلام است او میگوید بال سرخ شیعه شهادتطلبی است كه ریشه در كربلا دارد و شیعه را فناناپذیر كرده است و تیرهای زهرآگین سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی به آن نمیرسد.
این ایمان حافظ جامعه شیعه است چون ایمان به بقاء و انتظاراست، ایمان به آینده عدالتمند و صالح است عقبگرد و ارتجاع در این ایمان كه اسلام آن را عنوان كرده و قرآن بر آن تصریح دارد (الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ) وجود ندارد و اندیشههای آن در عمق ایمان هر مسلمان از هر فرقه و گروه وجود دارد ولی به طور مستقل و حساب شده به آن التفات ندارند و لذا ایمان آنها در ابهام و اجمال باقی مانده است، ولی شیعه همواره و در هر عصر به آن التفات داشته و دارد، این التفات و این شناخت كامل و صحیح حافظ هویت شیعه به عنوان مسلمان و به عنوان شیعه است، معنایش این است كه شیعه و تشیع نمیمیرد و منقرض نمیشود آیه شریفه «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» همیشه برابر چشم شیعه است، تابلو است چنین بینش و معرفت و اعتقاد را باید گرامی داشت، باید به عنوان مهدویت انجمنها و مؤسسات، كتابخانهها تأسیس شود. استقلال شیعه استضعاف ستیزی و استعمار زدائی همه نهفته در همین انتظار است آن پیغمبر بزرگی كه جهان بشریت مانند او را ندیده و مهندس الهی عوالم سیر و حركت انسان و این امت بزرگ اسلام است میفرماید: «انتظار الفرج من افضل العمل».
در خاتمه امید آنكه این تشكل مقدس و این انجمن كه در آن فضلای حوزه شركت دارند موجب رشد بیشتر و التفات همگان به مفهوم وسیع جهانی و وحیانی مهدویت گردد،توفیقات بیشتر آقایان محترم .را در خدمت به فرهنگ بانشاط و نورانی مهدویت و زدودن خرافات و پیرایهها و اندیشههای غیر دینی و پاسخ دادن به شبهات ارائة مكتب واقعی انتظار از خداوند متعال مسئلت دارم.
السلام علیكم و رحمةالله و بركاته
5 ذی الحجه 1432
لطف الله صافی