جمعه: 1403/02/7

دوشنبه / 25 ارديبهشت / 1396

قضاوت زنان در پرونده‌های جزایی

س721. مستدعی است نظر مبارکتان را در رابطه با قضاوت زنان و ورود زنان به دستگاه قضاء جهت رسیدگی به دعاوی حقوقی کیفری و امور حسبیه از بدو تشکیل پرونده مرحله تحقیقات و ختم رسیدگی و اصدار و ابلاغ و اجرای حکم مرقوم فرمایید؟

فارسی

قضاوت زنان در مسند قضا

س719. با توجه به اصل 167 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قاضی موظف است طبق قانون عمل کند و نه طبق مبنای اجتهاد شخصی و از طرفی می‌دانیم که قضات مأذون فعلی درحقیقت قاضی شرع مذکور در فقه نیستند و تقریباً کار قضایی حالت کارشناسی داشته و از باب تطبیق موضوع بر قوانین مقرره می‌باشد که با پیشرفت روزافزون حضور مشروع زنان در صحنه‌های مختلف ازجمله حقوق به‌عنوان ابزار اساسی در مسائل قضایی کنونی موارد ذیل به ذهن می‌رسد.

فارسی

علم قاضی

س709. در مورد «علم قاضی» به‌عنوان یکی از ادله اثبات حکم بفرمایید:

1. منظور از «علم» چه می‌باشد؟

ج. مفهوم علم امر روشنی است یعنی قاضی بداند و احتمال خلاف ندهد. والله العالم

2. راه‌های رسیدن به علم برای «قضات» چیست؟ آیا شرایط احصائی دارد یا اینکه نامحدود است؟

فارسی
پنجشنبه / 21 ارديبهشت / 1396

شرایط قضاوت

س708. آیا ایمان (شیعه دوازده امامی بودن) در قاضی مأذون شرط است؟ و در چه مواردی قضات سنی مأذون می‌توانند برای اهل سنت قضاوت کنند (حدود، قصاص، دیات، تعزیرات، احوال شخصیه و...)؟

 

فارسی
پنجشنبه / 21 ارديبهشت / 1396

قاضی تحکیم

س707. نظر به اینکه با حاکمیت نظام مقدّس جمهوری اسلامی (حکومت شرعی) در پهنای کشور عزیز ما گسترده شده و قوانین مهم از شرع مقدس اسلام بر تمامی شئون مملکت حاکمیت پیدا نموده و صراحت اصل چهارم قانون اساسی

 

فارسی
پنجشنبه / 21 ارديبهشت / 1396

داوری

س706. پدری در زمان حیات خود شرکتی را بین همسر و فرزندانش تشکیل و بر اساس شرکتنامه مقرر گردیده اگر اختلافی بین آنها به وجود آمد حَکم مرضی الطرفین با حق صلح و سازش رفع اختلاف نماید.

فارسی
پنجشنبه / 21 ارديبهشت / 1396

سوگند

س699. اگر در دعوایی، مدعی شخص حقیقی مثلاً زید باشد و مدّعی‌علیه شرکت یا اداره‌ای باشد و مدعی به علت عدم داشتن دلایل اثباتی درخواست قسم از مدّعی‌علیه را بنماید، چه کسی باید قسم خورده یا رد قسم نماید؟

ج. دعوی بر عنوان شرکت و یا شخصیت حقوقی دیگر معنا ندارد لابد کسی که مدعی است با یکی از کارمندان و یا مسئول شرکت حرف دارد که قابل رسیدگی در دادگاه است. والله العالم

س700. شخصی 50 متر زمین کشاورزی اینجانب را غصب نموده است آیا شما اجازه می‌دهید که اینجانب شخص غاصب را قسم دهم؟

فارسی
پنجشنبه / 21 ارديبهشت / 1396

اقرار

س697. آیا در دعاوی کیفری (أعم از حدود، تعزیرات و قصاص) لازم است اقرار نزد قاضی باشد یا اگر برای قاضی اقرار متهم احراز شود و یقین کند وی اقرار کرده، می‌تواند حکم کند؟ به عبارت دیگر، آیا نزد قاضی بودن در اقرار موضوعیت دارد؟

ج. اگر احراز اقرار با بینه بر اقرار باشد یا قاضی یقین به اقرار داشته باشد، می‌تواند حکم کند لکن قاضی باید مجتهد جامع الشرایط باشد و در این جهت بین دعاوی مدنی و کیفری تفاوتی نیست. والله العالم

 

فارسی
پنجشنبه / 21 ارديبهشت / 1396

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - آئین دادرسی مدنی