وریز وجوهات
بسم الله الرحمن الرحيم  قال مولانا اميرالمؤمنين عليه‌السّلام:  « إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ‏ عُرُوقُهُ‏ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُه‏ »(۱)   در ميدان و جهان وسيعی که سخن از نهج‌البلاغة و از امام...
دوشنبه: 1398/03/6 ( )
نسخه مناسب چاپSend by email
استفتائاتي پيرامون حج

س. اگر حاجي لباس احرام را با پول خمس‌ نداده خريده باشد، احرام او صحيح است يا خير؟
ج. اگر معامله به عين پول خمس‌نداده انجام نشده است و به ذمه باشد، تصرف در آن جايز است.

 

س. آيا محرم مي‎تواند به وسيله سنجاق دو طرف رداء را بهم متصل كند يا گره بزند؟
ج. اين كار اشكال دارد و نبايد دو طرف رداء را به يكديگر متصل كنند.

 

س. اگر زن‌ها تلبيه را بطوري بلند بگويند كه اجنبي بشنود، آيا اشكال دارد يا نه؟
ج. اگر با شنيدن اجنبي جهر به تلبيه كرده، احوط و اولي، اعاده است.

 

س. آيا استفاده از صابون و بعضي از شامپوها در حال احرام اشكال دارد؟
ج. اگر صدق بوي خوش مي‎كند، از آن اجتناب كنند، و در غير اين صورت مانع ندارد.

 

 

 

برخي استفتائات بيشتر پرسيده شده
درباره حج

 

س. اگر حاجي لباس احرام را با پول خمس‌ نداده خريده باشد، احرام او صحيح است يا خير؟
ج. اگر معامله به عين پول خمس‌نداده انجام نشده است و به ذمه باشد، تصرف در آن جايز است.

 

س. آيا محرم مي‎تواند به وسيله سنجاق دو طرف رداء را بهم متصل كند يا گره بزند؟
ج. اين كار اشكال دارد و نبايد دو طرف رداء را به يكديگر متصل كنند.

 

س. اگر زن‌ها تلبيه را بطوري بلند بگويند كه اجنبي بشنود، آيا اشكال دارد يا نه؟
ج. اگر با شنيدن اجنبي جهر به تلبيه كرده، احوط و اولي، اعاده است.

 

س. آيا استفاده از صابون و بعضي از شامپوها در حال احرام اشكال دارد؟
ج. اگر صدق بوي خوش مي‎كند، از آن اجتناب كنند، و در غير اين صورت مانع ندارد.

 

س. در حال احرام، عده‎اي با دوربين ديجيتال از هم عكس مي‌گيرند و هنگام ديدن تصاوير به مانيتور آن نگاه مي‌كنند كه حالت شفاف و آينه‌مانندي دارد. بفرمائيد اشكال دارد يا خير؟
ج. اشكال ندارد.

 

س. استفاده از كِرِم‌‎هاي آرايشي دست و صورت براي زنان در حال احرام چه حكمي دارد؟
ج. جايز نيست.

 

س. عقد كردن در زمان احرام چه حكمي دارد؟
ج. عقد باطل است و موجب حرمت هميشگي مي‌شود.

 

س. اگر در حال احرام، اتوبوس‌ها از زير پل‌هايي كه در مسير واقع شده بروند، و به ناچار، محرمين از زير پل‌ها عبور كنند، و يا در پمپ بنزين در زير سقف متوقف شود، و محرمين زير سقف قرار گيرند اشكالي دارد؟
ج. آنچه در حال احرام حرام است، سايه بر سر قرار دادن است. بنابراين در فرض سؤال براي محرم اشكال پيدا نمي‎شود، و كفّاره ندارد.

 

س. كسي كه موهايش مصنوعي است و محرم شده است. وظيفه‌اش چيست؟
ج. ضرر به عمره و حج ندارد. بلي، اگر مرد است بايد كفّاره بدهد ولي بايد موي مصنوعي، مضرّ به صحّت غسل و وضويش نباشد.

 

س. چنانچه شخصي نتواند در حال طواف از ادرار خود جلوگيري كند، آيا بايد نايب بگيرد؟
ج. حكم طواف مسلوس حكم نماز است و مبطون نايب بگيرد، و احتياط اين است كه خودش بجا آورد و نايب هم بگيرد.

 

س. آيا شاذروان جزء كعبه حساب مي‌شود؟ در صورتي كه عضوي از اعضاي بدن طواف كننده بالاي آن قرار گيرد، چه حكمي دارد؟
ج. بلي جزء كعبه معظمه است، بنابراين اگر در حال طواف بر روي آن راه برود و يا عضوي از بدن بر آن قرار گيرد بايد آن مقدار را به طورصحيح دوباره بجا آورده و طواف را تمام و بعد از اتمام آن با نمازش، احتياطاً طواف و نماز را اعاده نمايد.

 

س. در هنگام شلوغي، خانم‌ها اگر بخواهند طواف را در محدوده 5/26 ذراع بجا آورند يا نماز را پشت مقام ابراهيم بخوانند، مردان نامحرم به آنها تنه مي‎زنند. وظيفه چيست؟
ج. اين امر به تنهايي مجوز طواف در خارج محدوده نيست.

 

س. امروزه كه فاصله بين صفا و مروه به صورت سالن دو طبقه‎اي ساخته شده است انجام سعي در طبقه دوم چه حكمي دارد؟
ج. اگر طبقه دوم بين كوه صفا و مروه قرار گرفته باشد و بلندتر نباشد، مانع ندارد.

 

س. اگر كسي به جاي تقصير، حلق نمود، آيا كفايت مي‎كند؟
ج. در عمره تمتّع كفايت نمي‎كند، و بايد يك گوسفند كفّاره بدهد.

 

س. بنظر حضرتعالي رمي جمرات از طبقه فوقاني كافي است يا نه؟
ج. رمي آنچه بر ستون جمره اضافه شده خلاف احتياط است، ولي اگر از طبقه فوقاني به قسمت قبلي جمره رمي كنند اشكال ندارد.

 

س. اخيراً محل قرباني را از مني تغيير داده‎اند، و به وادي محسر برده‎اند. آيا مي‎شود قرباني را در غير مني انجام داد، يا حتماً بايد در خود مني انجام دهند؟
ج. تا قرباني در مني ممكن است، قرباني در غير مني مجزي نيست. بلي، اگر كلاً ممنوع شود، اقوي كفايت آن است در وادي محسر.

 

س. آيا شركت در نماز جماعت اهل سنّت و خواندن نمازهاي يوميه با آنها، كافي است؟
ج. نماز با عامه در حال ضرورت بي اشكال است، و در غير حال ضرورت هم شركت در جماعات آنان اگر موجب تأليف قلوب آنها و دفع اتهام به شيعه باشد خوب است و اعاده آن لازم نيست اگر چه موافق با احتياط است.

 

س. آيا مي‎توان يك حج را به نيابت از دو نفر انجام داد؟
ج. هر كس در ماه ذيحجه، فقط مي‎تواند يك حج واجب براي خود يا به نيابت از ديگري انجام دهد، اما حج مستحبي به نيابت از دو يا چند نفر مانعي ندارد.

 

س. سجده‌كردن بر سنگ‌ها‌ئي كه مسجدالحرام به آن فرش شده مثل سنگ مرمر جايز است يا خير؟
ج. بلي، جايز است، و معادني كه سجده بر آن جايز نيست معادني است كه عرفاً به آن‌ها زمين گفته نمي‌شود، مثل طلا و نقره و عقيق و مس و ساير فلزات.

 

س. زن‌‌ها در حال احرام مي‌توانند جوراب بپوشند يا بايستي روي پاي آن‌ها مثل مردان باز باشد؟
ج. اقوي، جواز پوشيدن جوراب است براي زن.

 

س. با توجه به اينكه استفاده از خودتراش‌هاي متعارف براي حلق سر در حج تمتع مشكلاتي را براي برخي از حجاج بيت‌الله‌الحرام ايجاد مي‌نمايد. لطفاً به چند سؤال زير در اين مورد پاسخ دهيد:
الف) در حج تمتع حتماً حلق لازم است يا امكان تقصير هم وجود دارد؟
ب) در مواردي كه حلق تعين دارد حتماً بايد از تيغ (موس) براي حلق استفاده نمود يا امكان حلق با وسائل امروزي وجود دارد؟
ج) اگر وسيله‌اي مشتمل بر تيغ باشد ولي نه به صورت دستگاه متعارف تيغ‌ها و عرفاً وسيله ديگر باشد ولي تيغ داشته باشد كفايت مي‌كند؟
د) اگر وسيله‌اي تيغ نداشته باشد ولي مو را از ته بزند بگونه‌اي كه هيچ چيز از ساقه مو باقي نماند كفايت مي‌كند يا خير؟

ج. الف. براي صرورة(كسي كه بار اول است حج تمتع بجا مي‌آورد) بنابراحتياط حلق واجب است.
ب. بايد تيغ و تراشيدن باشد.
ج. اگر با تيغ باشد كه در حقيقت سر را با تيغ تراشيده اشكال ندارد.
د. كفايت نمي‌كند.

 

س. اگر كسي در طواف حج واجب شك كند كه 6 دور طواف كرده يا 7 دور ولي همسرش كه به همراه او طواف مي‌كند بگويد7 دور بوده است. آيا مي‌تواند بنا را بر صحبت همسرش بگذارد و به شك خود اعتنا نكند؟
ج. چنانچه از گفته همسر اطمينان حاصل مي‌كند مانعي ندارد.

 

س. آيا در حالت اختيار و حالت اضطرار اعم اين كه اضطرار مالي باشد يا اضطرار تنگي مكان در مناي جديد كه خارج از مني مي‌باشد كه بعضي از چادرها در وادي محسر و مزدلفه نصب شده‌اند در شب‌هاي 11و12ذي‌الحجه، بيتوته مني جايز است يا نيست؟
ج. بيتوته بايد در مني باشد.

 

س. نمازهايي كه در هتل يا مساجد ديگر يا مكان‌هاي ديگر مكه و مدينه خوانده مي‌شود كامل است يا شكسته؟
ج. در تمام شهر مكه و مدينه زائرين مخير هستند نماز را شكسته يا تمام بخوانند.

 

س. آيا در حج تمتع كسي كه اولين بارش است مي‌تواند بجاي حلق، تقصير نمايد؟
ج. بنابراحتياط واجب، حلق لازم است.

 

س. سال گذشته دختر هفت ساله خودم را در عمره مفرده محرم كردم. بعد از بازگشت به ايران متوجه شدم كه وضويش اشتباه بوده است. حكمش چيست؟ آيا دراين مدت كه درايران بوده بايد از محرّمات احرام خودداري مي‌كرده است؟ و كفاره مترتب است؟
ج. در صورت امكان برگشت، بايد طواف‌ها ونماز آن را انجام دهد واحوط اين است كه اعمال مترتبه راهم انجام دهد والا نائب بگيرد تا اعمال را انجام دهد بعد به شما خبر دهد تا تقصير كند ونائب بعد از آن طواف نساء ونمازش را انجام دهد وتا انجام اعمال از محرمات احرام اجتناب كند ودر صورت انجام با علم و عمد كفاره واجب است وبر عهده وليّ طفل است.

 

 

س. كسي كه موي مصنوعي در سر خود كاشته است، آيا در حج تمتعي كه براي اولين بار مشرف مي‌گردد، حتماً بايد اين موهاي مصنوعي را بتراشد؟ اگر غير از اين، راه ديگري وجود دارد راهنمايي فرماييد.
ج. چنانچه موي كاشته شده در پوست قرار گرفته و رشد و نمو دارد در حكم موي طبيعي است و بنابر احتياط واجب بايد مرد در سفر اول سر را بتراشد و در اين حكم مي تواند به مجتهد ديگر كه فتوي به جواز اكتفا به تقصير مي‌دهد رجوع نمايد با رعايت الاعلم فالاعلم. ولي چنانچه موي مصنوعي چسبانده شده بر داشتن آن واجب است و همچنين است اگر نموي ندارد.

 

س. آيا شخص محرم مي‌تواند پتوي كه دور آن دوخته به دور خودش بپيچد مثل احرام يا موقع خواب روي خود قرار دهد؟
ج. خوابيدن زير پتو اگر طوري بخود نپيچند كه مثل لباس شود، اشكال ندارد ولي در حال جلوس و قيام پتوي دوخته روي خود نيندازند.

 

س. در سال‌هاي اخير با بكارگيري طرح ترددي بين عرفات و مشعر و مني از عرفات عجزه وبانوان را به سمت مني برده وبدون توقف درمشعرالحرام اين حجاج را عبور داده وبه مني و رمي جمرات مي‌برند آيا صرف عبور از مشعرالحرام وبدون وقوف حتي چند لحظه براي وقوف كفايت مي‌كند و يا اينكه لازم است وقوف كمي و يا چند لحظه‌اي داشته باشند.
ج. وقوف بمعني مكث نيست بلكه مقصود، بودن در مشعر الحرام است بنابراين اگر در حال عبور از مشعر قصد وقوف داشته باشند مجزي است.

 

س. در برنامه‌ريزي‌هاي جديدي كه براي انتقال معذورين با وسائل نقليه از عرفات به مني صورت گرفته است، گاه توقفي در مزدلفه محقق نمي‌شود، تكليف چيست؟ به تعبيري ديگر: آيا صرف حضور در مزدلفه (كه زايرين «چه معذورين در شب، يا غير معذورين در بين طلوعين»، در حال عبور آن را درك مي‌كنند) و نيّت در حال عبور براي وقوف كفايت مي‌كند يا خير؟
ج. در فرض سؤال وقوف ولو سواره كفايت مي‌كند.
 

 

 

 

 

موضوع:

شنبه / 30 مهر / 1390