جمعه: 1403/02/7
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت الله العظمي صافي به همايش غدير- مشهد مقدّس 1433هـ.ق

بسم اللّه الرحمن الرحیم

قال الله تعالی:

«یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ اِنَّ اللّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرینَ»(1)

الحمدلله الّذی جعلنا من المتمسكین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده الائمة المعصومین الهداة المهدیین و الصلوة و السّلام علی سیّد الأولین و الآخرین سیّدنا أبی‌القاسم محمّد و آله الطیبین الطاهرین و لاسیما بقیة الله فی الارضین مولانا المنتظر المهدی عجّل‌الله تعالی فرجه و اللّعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.

السلام علیكم و رحمة الله و بركاته

سلام بر عید غدیر، عید الله اكبر. سلام بر فرشتگان خدا كه در ملكوت اعلی از این عید تجلیل می‌نمایند و در پیشگاه الوهیّت و ربوبیّت به ولایت علی‌ علیه‌السّلام تقرّب می‌جویند.

سلام بر انبیاء و پیغمبران، بر آدم صفیّ الله، نوح نجی الله، ابراهیم خلیل الله، موسی كلیم الله، عیسی روح الله و سلام ویژه و بالاتر و برتر از هر سلام بر حضرت محمّد مصطفی خاتم الانبیاء صلّی‌الله علیه و آله كه در محافل ملكوتی قرب الهی عید سعید غدیر را گرامی می‌دارند و به شیعیان متعهّد و مخلص امیرالمؤمنین علیه‌السّلام دعا می‌كنند و شور و نشاط و وجد و انبساط آنها را در این عید می‌ستایند.

عزیزان و بزرگان فرهیخته

عید سعید غدیر فرصتی بسیار عزیز برای تجدید میثاق با ولایت و بررسی سخنانی است كه رسانه‌ها، پیرامون این حادثه بزرگ تاریخی به صورت نفی و اثبات پخش می‌نمایند و بی‌وقفه، شب و روز ادامه دارد.

هر چند در این رودررویی و طرح نظرات، پایه‌های محكم مذهب و حقّانیّت مبانی اسلام و تشیّع، استوارتر گشته و حقّ ظاهرتر می‌شود ولی باید در این ایستگاه و جایگاه، مردان محقّق و با سابقه، میدان‌داری نمایند و با حفظ وقار لازم در مباحث، كمال حقّ‌پژوهی پیروان اهل بیت علیهم‌السّلام را نشان دهند.

سپاس خدا را كه ما در همه میدان‌ها پیروزیم. منطق قرآن و عترت، منطق وحیانی و ایمانی است. آنان كه اهل انصافند از رویداد بزرگ و تاریخی غدیر خم همه مطالب را می‌فهمند. از مثل یوم الدّار و مصیبت بزرگ منع پیغمبر اكرم صلّی‌الله علیه و آله از كتابت وصیّت، حق را می‌شناسند.

حدیث طیر(2)، حدیث «أنَا مَدِینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُها»(3)، حدیث منزلت(4)، آیه «إنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللّهُ»(5)، آیه «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»(6)، آیه «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ»(7)، آیه كریمه «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّة»(8)، آیه «هذانِ خَصْمانِ اخْتَصَمُوا فی‏ رَبِّهِم‏»(9)، آیه «الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً»(10)، سوره «هَلْ أتى» و حدیث غدیر خم و نصوص بسیار دیگر، همه و هر یك ابلاغ و بیان ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام است.

پیام این همه نصوص قرآنی و روائی و وحیانی این است كه تبلیغ رسالت اسلام به ولایت حضرت علی علیه‌السّلام كامل گردید و همه، اعلام این است كه دین ابتر نماند و پیغمبر اكرم صلّی‌الله علیه و آله امّت بزرگ خود را مهمل و سرگردان نگذاشت.

این نصوص، همه ابلاغ دین و ‌اتمام حجّت بر جهانیان تا روز قیامت است و همه، بشارت و مژده نجات و دعوت به خیر، صلاح، رستگاری و عدالت است. پس حجّت بر همه تمام است و راهی برای شانه‌خالی‌كردن از این وظیفه بزرگ باقی نمی‌ماند.

مجمع علمی فرهنگی غدیر و شركت‌كنندگان در این اجلاس و جشن‌هایی كه در اطراف جهان برپا می‌شود همه باید بر خود ببالند و قدر نعمت ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام را بشناسند. این مجالس كه به نام مولا امیرالمؤمنین علیه‌السّلام برگزار می‌شود انشاء‌الله تعالی محلّ نزول فرشتگان آسمانی و منظور نظر مبارك نبیّ اكرم و ائمه معصومین علیهم‌السّلام است.

در پایان از حضرات آقایان اساتید و شركت‌كنندگان محترم و نیز از برگزاركنندگان ارجمند این جلسه نورانی كمال تشكّر و تقدیر دارم و از خداوند متعال مسألت می‌كنم كه زحمات و خدمات همه عزیزان، مورد نظر كیمیا اثر حضرت بقیة الله الاعظم ارواح‌العالمین له الفداء قرار گرفته و مشمول دعای خاص آن حضرت باشند و در جوار مضجع شریف و مقدّس حضرت ثامن الائمه علیهم‌السّلام بیش از پیش به ابلاغ رسالت غدیر كه وظیفه شیعیان مخلص در این‌زمان می‌باشد موفّق ومؤید باشند. ثبّتنا الله و ایّاكم بولایة امیرالمؤمنین و الأئمة المعصومین‌ علیهم‌السّلام

7 ذی‌الحجة الحرام1433

لطف الله صافی

پی‌نوشت‌ها:

1. سوره مائده، آیه 67.                  2. بحار الأنوار، ج‏38، باب 69، حدیث4.            3. أمالی شیخ صدوق، مجلس 25.

4. همان، مجلس 32.                     5. سوره مائده، آیه 55.                                  6. سوره مریم، آیه96.

7. سوره رعد، آیه7.                       8. سوره بیّنه، آیه 7.                    9. سوره حج، آیه 19.            10. سوره بقره، آیه 274.

جمعه / 12 آبان / 1391