وریز وجوهات
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و عرض ادب و احترام به پرسنل محترم و زحمت‌کش نیروی انتظامی، و شخصیّت‌های بزرگواری که در این همایش باشکوه شرکت دارند، چند نکته را به عرض می رسانم. اوّلین هدف و مقصودی که حکومت‌ها باید در مقاصد عالیه خود قرار دهند...
شنبه: 9 / 02 / 1396 ( )

نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار قضات، كارآموزان و پرسنل دادگستری استان قم:
قاضي چنان استقلال و قدرتي بايد داشته باشد كه هر كسي در هر مقامي باشد را بتواند احضار، و احكام الهي را درباره او اجرا نمايد./قوه قضائيه بايد هميشه مستقل باقي بماند.

مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف، صبح پنجشنبه 4/12/1390 جمعي از قضات، كارآموزان و پرسنل دادگستري قم را به حضور پذيرفتند.
معظم له در اين ديدار، با اشاره به اهميت امر قضاوت در دين مقدس اسلام، استقلال قاضي را يكي از مؤلفه‌هاي مهم و اساسي در امر قضا دانستند و فرمودند: بايد قاضي چنان استقلال و قدرتي داشته باشد كه هر كس در هر مقامي كه باشد را بتواند احضار كند، و احكام الهي را درباره او اجرا نمايد.
در ابتداي اين ديدار، مدير كل محترم دادگستري استان قم، به ارائه گزارشي در زمينه آموزش قضات و روند رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي پرداخت.
قسمتي از بيانات مرجع عاليقدر به شرح ذيل است:
بسم الله الرحمن الرحيم. الحمدلله رب العالمين و الصلاة و السلام علي سيد الاولين و الآخرين و خاتم الانبياء و المرسلين سيدنا ابي القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين و لاسيما بقية الله في الارضين و اللعن علي اعدائهم اجمعين الي يوم الدين.
قال الله تعالي:
«وَ إِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللهَ كَانَ سَمِيعاً بَصِيراً»/نساء؛ آيه 58.
بنده از شما عزيزان تشكر مي‌كنم و براي همه، از درگاه حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف قبولي خدماتي را كه انجام مي‌دهيد مسألت مي‌نمايم، و اميدوارم كه عنايات وجود مبارك ايشان، شامل حال همه باشد ان‌شاء الله.

مسأله قضا از اهم مسائلي است كه تمدن بشري بر آن تمركز دارد، و معيار كمال تمدن ملل و امم مختلف، اين است كه ببينيم امر قضا در بين آن‌ها تا چه حدي بر مبناي عدالت و حق‌جويي و حق‌خواهي است.
شما اگر ملاحظه كنيد، الحمدلله دين مقدس اسلام در مسأله قضا، حد اعلا و كمال آن را بيان كرده است، يعني اصول و احكامي كه قضات بايد در مقام قضا اجرا كنند تا عدالت برقرار شود، همه، در آيات و معارف اهل بيت عليهم السلام بيان شده است. اگر همه احكام و دستورات الهي در زمينه قضا اجرا بشود، تمامي نقاط ضعف برطرف خواهد شد.
هيچ اصولي در زمينه قضا، از اصول قرآني و اسلامي محكم‌تر و دقيق‌تر نيست. كتاب‌هايي كه در اين باره، علما و بزرگان ما نوشته‌اند، مثل مرحوم فاضل نراقي رحمه الله، اگر انسان آن‌ها را به دقت مطالعه كند متوجه مي‌شود كه چه احكام و دستورات قضايي در اسلام وجود دارد كه واقعاً همه‌اش معجزه است؛ و اگر اجرايي شود، ما مي‌توانيم بهترين و كامل‌ترين برنامه قضايي را به دنيا عرضه كنيم. قضاي ما قضايي است كه حدود 1400 سال است كه صدها ميليون مردم بر اساس اين امور قضايي و حقوقي اداره مي‌شوند.
يكي از نكات مهمي كه اسلام در رابطه با امر قضاوت مطرح كرده است، استقلال قاضي است، يعني بايد قاضي مستقل باشد، و اگر استقلال نداشته باشد، و يا نتواند مدعي عليه را در محكمه احضار كند، اجراي عدالت ناقص خواهد بود.
بايد قاضي قدرت اين را داشته باشد كه هر كس در هر مقامي كه باشد را بتواند احضار كند، و احكام الهي را درباره او اجرا نمايد، و فرقي بين ضعيف و قوي نگذارد، كه اگر سستي در اجراي احكام الهي نسبت به كسي پيش بيايد، نمي‌توان به طور كامل آن قضايي كه مورد نظر اسلام عزيز است را پياده كرد.
مسأله مهم ديگري كه مورد توجه اسلام است، اين است ‌كه افراد متصدي امر قضاوت، بايد بدانند كه اين كار، شغلي نيست مثل مشاغل ديگر. كساني كه عهده‌دار اين مقام مي‌شوند، اولاً بايد خودشان را ساخته باشند و به طور كامل تسليم عدالت باشند، و ثانياً احكامي را كه مي‌دهند همه از روي عدالت باشد.
همان‌طور كه گفتم اگر همه دستورات شرع مقدس در زمينه قضا اجرا شود، بسياري از نواقص برطرف مي‌شود، به طور مثال اگر در همين مسأله زندان - كه الان بسيار زياد هم شده است- احكام اسلام اجرايي شود، وضع، اين‌طور كه اكنون است نمي‌شود. اسلام مي‌گويد كه اگر كسي بدهكار است بايد رسيدگي شود، كه اگر واقعاً معسر بود و توانايي پرداخت دين را نداشت، او را آزاد ‌كنند تا دنبال كسب درآمد جهت اداي دين برود.
يا همين اشخاصي كه به عنوان بدهي مهريه زندان هستند و نمي‌توانند آن را ادا كنند، اگر هزار سال هم در زندان نگهداشته شوند، نمي‌توانند آن را پرداخت كنند كه هيچ، بلكه مفاسد و معايب زيادي هم پيش مي‌آيد.
بنده در همان اوايل انقلاب، رساله‌اي به نام (التعزير احكامه و ملحقاته) نوشتم كه در آن اهميت نظر قاضي در تعزيرات را تبيين كردم. در تعزيرات، نظر قاضي بسيار مهم است، البته قاضي كه اسلام فرموده است خود مستقل است، و وحدت رويه براي همه قضات نيست. گاهي مي‌شود كه در يك دادگاه و در يك روز، چهار نفر را كه همه مرتكب يك تخلف شبيه به هم شده‌اند و مستوجب تعزير هستند، قاضي يكي از آن چهار نفر را به 10 ضربه شلاق، يكي را 5 ضربه، و ديگري را به 20 ضربه بر حسب موارد و اوضاع و احوال مجرم محكوم نمايد. امر تعزير با قاضي جامع الشرائط است.
يكي ديگر از مسائل مهم، مسأله دادستاني و مدعي العموم است. وسعت مداخلات دادستان به نحوي است كه در خيلي از مواقع، مي‌تواند وارد شود و از منكرات جلوگيري كند. اگر برنامه‌اي اجرا ‌شود كه خلاف شرع مقدس است، دادستان بايد اعتراض كند و جلوي آن را بگيرد. اين همه ملاهي و مناهي كه با پول ملت و بيت المال اجرا مي‌شود، دادستان بايد جلوي آن را بگيرد، و بيت المال را از كساني كه اين مجالس را برپا كرده‌اند پس بگيرد. غرض اين‌كه محدوده اختيارات و مداخلات دادستان بسيار گسترده است، و بايد از آن در جهت حفظ حدود و ثغور شرع مقدس استفاده كرد.
در پايان، مجدداً از شما تشكر مي‌كنم و اميدوارم برنامه‌ها و مقاصد خوبي كه در نظر داريد همه به نحو احسن پياده شود، و خداوند متعال به همه ما توفيق اين را بدهد كه هويت اسلامي خود را در همه جا حفظ كنيم، و آن‌گونه رفتار نماييم كه رضايت خاطر حضرت بقية الله الاعظم ارواحنا فداه فراهم شود. و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
 

موضوع: 
اخباردیدارها
جمعه / 5 اسفند / 1390