سه شنبه: 1402/12/29
نسخه مناسب چاپSend by email
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: زندان باید مدرسه‌ی تربیت و تعلیم باشد./حبس بدهکاران مالی جایز نیست./ گسترش برنامه‌های قرآنی و فرهنگی در زندان‌ها باعث کاهش مفاسد و جرائم در جامعه می‌شود.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

زندان باید مدرسه‌ی تربیت و تعلیم باشد./حبس بدهکاران مالی جایز نیست./گسترش برنامه‌های قرآنی و فرهنگی در زندان‌ها باعث کاهش مفاسد و جرائم در جامعه می‌شود.

 

 

پنج‌شنبه 26 آذرماه 94، مسئول سازمان زندان‌های کشور به همراه معاونان با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌الوارف با ایشان دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار، آقای جهانگیری مسئول سازمان زندان‌ها، گزارشی از فعّالیت‌های فرهنگی در زندان‌های کشور ارائه داد.

 

معظّم له، با تقدیر و تشکّر از اجرای برنامه‌های خوب قرآنی و فرهنگی در زندان‌ها فرمودند: وظیفه مسئولان زندان‌ها در تعلیم و تربیت زندانیان بسیار سنگین و مهمّ است، و وجود فعّالیّت‌های گسترده‌ای که اشاره کردید، موجب کاهش مفاسد و جرائم در جامعه می‌شود. سعی کنید اینگونه برنامه‌ها را در سراسر کشور گسترش دهید.

ایشان، زندان را یک مدرسه تربیتی دانسته و فرمودند: ما دوست نداریم زندان‌ها پر شود، و باید در همین راستا تلاش کرد و کسانی که حاکم شرع جامع الشرایط اجازه حبس آنها را می‌دهد، باید با زندانی‌شدن به تربیت آنها بپردازید و طوری شود که وقتی از زندان خارج می‌شوند، مرتکب اعمال خلاف نشوند.

مرجع عالیقدر در بخش دیگری از توصیه‌های خود افزودند: بدانید مسأله راهنمایی یک انسان، مسأله کمی نیست؛ هم کار بزرگی است و هم مسئولیت سنگین، و هم ثواب بسیار زیادی دارد. باید کسانی که خود متصدّی این کار هستند انسان‌هایی با تقوا، مخلص و دلسوز باشند و تنها هدفشان رضای خدا و هدایت انسان‌ها به سوی بندگی خداوند متعال و رشد همه جانبه جامعه باشد.

آیت الله العظمی صافی در قسمت دیگری از بیاناتشان درباره خانواده زندانیان، مطالب مهمّی را فرمودند و لزوم توجه به خانواده‌های زندانیان را خواستار شده و بیان داشتند: حفظ حقوق خانواده زندانیان از وظایف مهمّ مسئولان این سازمان‌ است که باید در این زمینه نهادها و دستگاه‌های مربوطه هم شما را یاری و همکاری کنند به نحوی که با حبس سرپرست خانواده، حقوق خانواده او تضییع نشود، و باید از نظر اقتصادی و فرهنگی آنها را تأمین نمود.

ایشان درادامه با اشاره به حبس بدهکاران مالی فرمودند: بنده بارها گفته‌ام که از نظر شرع مقدّس حبس بدهکاران مالی جایز نیست و چنین افرادی نباید زندانی شوند.

معظّم له در پایان ضمن مسألت توفیقات بیشتر برای حاضران در جلسه فرمودند: به هر حال باید در کار و شغل بزرگی که انتخاب کرده‌اید، رضای خداوند را در نظر داشته باشید و طوری عمل کنید که اسباب خوشحالی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم شود و من هم برای توفیقات بیشتر شما دعا می‌کنم.

جمعه / 27 آذر / 1394