وریز وجوهات
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمين و الصلوة و السلام علي خير خلقه حبيب إله العالمين أبي‌القاسم محمّد و آله الطّاهرين سيّما بقية الله في الأرضين قال الله الحکيم: «لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ...
دوشنبه: 20/آذر/1396 (الاثنين: 22/ربيع الأول/1439)

نسخه مناسب چاپSend by email
بایسته های منتظران - سلسله نوشتارهای مرجع عاليقدر آيت الله العظمی صافي گلپایگانی در دهه مبارکه مهدویت (شماره 2)
بایسته های منتظران/به مناسبت دهه‌ مهدویت (2)

بسم الله الرحمن الرحيم
قالَ اللهُ تَعالی: «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ انَّ الاَرْضَ يَرِثُها عِبادِي الصّالِحُونَ»(۱)
مراسم شكوهمند تعظيم عيد بزرگ نيمه شعبان، ولايت يگانه منجی عالم، موعود انبيا و اوصيا و صفی انبياء، صاحب زمان و كهف امان، حضرت بقية ‌الله ارواح العالمين له الفداء، برای عموم شيعيان و دوستان آن ولیّ‌يزدان، فرصتی بسيار مبارك و ارزنده است كه در آن ضمن كسب شرف مشاركت در تجليل بزرگداشت اين زاد روز عزيز و يوم الله مبارك و حضور در مجالس روحانی و اجتماعات ولايی، نورانی و برنامه‌های جشن و شادماني، وضع ارتباط معنوي با آن حضرت و مرتبه مطابقت و موافقت اخلاق، اعمال، رفتار شخصی و اوضاع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سياسی را با انتظاراتی كه آن برگزيده خداوند متعال از شيعيان و دوستان خود دارند بررسی نمايند.
آن شخص و جامعه‌ای سعادتمند است كه در اين محاسبه و در تحصيل رضايت خاطر انور آن حضرت، موفّق باشد. به اين مناسبت حقير براي كسب افتخار مشاركت در اين جشن مربوط به امام منتظر، حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشريف، و توجّه به حقايق و معانی انتظار ظهور، اين چند كلمه را خدمت برادران و خواهران ايماني تقديم می‌دارم:

* شکر معرفت امام زمان علیه السلام را بجا آورید

بايد كسانی كه همه ساله به افتخار شركت در مراسم اين جشن بزرگ نايل می‌شوند و با چراغانی‌ها، تزيين بازار، خيابان، مساجد و حسينيه‌ها و تشكيل مجالس سخنرانی و بيان فضايل و مناقب و انشا و انشاد و سرودن و خواندن اشعار و قصايد و مدايح، ولايت و ارادت خود را به آن آستان فرشته پاسبان، اظهار می‌دارند؛ با ضيافت‌ها، اطعام و تبريكات، بر نشاط روحی و ايمانی خود و ديگران می‌افزايند؛ به شيعه بودن خود می‌بالند و از طول مدّت هجران و درد فراق ناله می‌زنند، اشك می‌ريزند، آن حضرت را می‌خوانند و يابن الحسن، يابن الحسن می‌گويند؛ خدای را سپاسگزار و شاكر باشند كه دل‌های آنها را سرشار از معرفت امام زمان عليه السّلام نمود و از مرگ جاهليت نجات بخشيده و به سر منزل حقيقت، ايمان و معرفت حجّت تامه بالغه دوران و كلمه كامله باقيه سبحان، هدايت فرموده است.

* عصر غیبت، عصر امتحان

بدانيد عصر غيبت، عصر امتحان و آزمايش، عصر تمحيص و تخليص است. سعادتمندان و مؤمنانی را كه در ايمان، ثابت قدم می‌باشند و در اين مكتب انسان‌ساز غيبت، خود را می‌سازند، حوادث گوناگون، فشارها و سختی‌ها تكان نمی‌دهد؛ ايمانشان را متزلزل نمی‌سازد و مانند كوه در برابر بادهای تند و شديد، پايدار و برقرارند و از افراد سست ايمان و ضعيف الاراده، جدا و ممتاز می‌گردند.
هر چه تمسّك به دين و دينداری دشوارتر شود و با انواع محروميت‌های ظاهری توأم گردد، ايمان و تعهّد آنها قوی‌تر می‌شود و صدق و راستی احاديثی كه در آنها از وقايع دوره غيبت، شيوع بعضی معاصی و ملاهی و غنا و موسيقی، از وضع بعضی جوانان و بانوان، از اختلاط زن و مرد و امور ديگر خبر داده‌اند بر ايشان روشن‌تر می‌شود.
در آن شرايط بر حسب بعضي روايات، تا آنجا نگهداری دين، سخت و دشوار می‌گردد كه مانند نگهداشتن آتش در كف دست می‌شود، يا چنان كه در حديث ديگر است: «إن لصاحب هذا الامر غيبة المتمسّك فيها بدينه كالخارط للقتاد»(۲)
در اين عصر غيبت، مردمان ثابت الإيمان، ثواب كساني را دارند كه در پيش روی رسول اعظم اسلام صلّی الله عليه و آله و سلّم، با شمشير، جهاد می‌نمودند و به قدری بلند پايه هستند كه پيغمبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم، ايشان را برادر خود خوانده و به ديدارشان بر حسب احاديث، اظهار اشتياق فرموده است.
مؤمنان به غيبت و حزب الله، منتظران حقيقی ظهور و حكومت جهانی اسلام‌اند كه در احاديث شريفه فرموده‌اند: «اولئك هم المخلصون حقّا و شيعتنا صدقاً و الدّعاة الی دين الله جهراً اُولئك الذين يؤمنون بالغيب ثم اولئك حزب الله ألا إن حزب الله هم المفلحون)(۳) و بر حسب حديث شريف  (المنتظر لأمرنا كالمتشحِّط بدمه في سبيل الله)(۴) مانند كسی هستند كه در راه خدا به خون خود غلتيده باشد.
اينها همه فضايل شما شيعيان، زنان و مردان منتظر و متعهّد و ملتزم به احكام و وفادار به امام زمان عليه‌السّلام است.

* منتظران به هوش باشند

بايد منتظران آن حضرت، به هوش باشند و از اين فضايل، پاسداری كنند. مبادا تحت تأثير تلقينات سوء و الفاظ فريبنده، تسليم خود را به احكام الهی از دست بدهند يا از تحت حكومت الله و حكومت قرآن و امام زمان عليه السّلام، خارج شوند.
حقوق بشر و حقوق انسان‌ها و مرد و زن همان است كه خدای بشر، خدای زن و مرد، معيّن فرموده است؛ غير از آن همه ضلالت، گمراهی، فساد و تباهی و سير به سوی زندگی حيوانی است.
هر زن و مرد و پير و جوان كه هر كدام از احكام خدا را قبول نداشته باشد يا چون آن احكام، مخالف فرهنگ بی‌بند و بار غرب است، آنها را مناسب وضع زمان نداند، ايمانش مخدوش می‌شود، و به همين دليل در احاديث شريفه وارد است كه «در عصر غيبت، شخص مؤمن در حال ايمان، صبح می‌كند و شب می‌كند در حالی كه از دين خارج شده است.»
به خصوص به جوانان و بانوان، سفارش می‌كنم كه مواظب باشند تا در مسائلی كه برخی می‌خواهند احكام اسلام را با فرهنگ غرب، لاييك، لادينی و حكومت مردم بر مردم تطبيق و تأويل كنند به اشتباه نيفتند؛ اينها دوره جاهليت ديگر را پی‌ريزی می‌نمايند.

دوره غيبت بر حسب روايات به درازا می‌كشد تا حدّی كه حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام، مي‌فرمايد: «ما اطول هذا العناء و أبعد هذا الرجاء»(۵) انسان‌ها در مسير تحوّلات شگرف و تغييرات بنيادی، مكتب‌ها و نظام‌های گوناگون را تجربه می‌نمايند و همه را برای تأمين سعادت عمومی بشر فاقد شرايط لازم می‌يابند و از برقراری قسط و عدل، عاجز و ناتوان می‌بينند و هر چند عالم پر از ظلم و جور و فساد و نا امنی و تباهی می‌گردد، اما به حكم اَلشَّيءُ اِذا جاوَزَ حَدُّهُ اِنْعَكَسَ ضِدّه، جوامع بشري برای برقرار شدن آن نظم الهی ـ اسلامی و حكومت عدل واحد جهانی آماده می‌شوند و با ظهور آن حضرت، جهان به نقطه كمال و ذروه ارتقا نايل می‌شود.عصر غيبت، عصر عمل و كار، تحمّل مسئوليت، انجام وظيفه و عصر مقاومت، حركت، استقامت، صبر و شكيبايی در امر دين است.

* همه مسئولیم
در ارتباط با تعظيم شعائر، اعلای كلمة الله، با تبليغ اسلام، فراهم كردن موجبات استقلال سياسی، اقتصادی و فرهنگی و رهايی از وابستگی به كفّار، شكوفايی علم و صنعت و بسط و نشر تعليم و تربيت، امر به معروف و نهی از منكر، تعاون بر نيكی و تقوا، رسيدگی به وضع مستمندان، قضای حوايج نيازمندان، دستگيری از افتادگان، دفاع از مرزها و ثغور جغرافيايی وطن اسلامی و حدود فكری و عقيدتی، رفع بدع و رويارويی با اهل شكوك و شُبَه ومبارزه با مظاهر فساد و ملاهي و هتك احترام احكام الهي همه مسؤوليم و همه مسلمانان متعهّدند.
بايد منتظران آن حضرت، خطراتی كه جوامع اسلامی را تهديد كرده و تا حد زيادی، بسياری از جوامع را در ورطه ضعف و زبونی و اطاعت از كفّار گرفتار كرده، شناسايی كنند و نگذارند جامعه ما و نسل جوان عزيز ما به آن مبتلا شوند. عصر غيبت، عصر تكليف است؛ عصر اقدام و عمل، عصر اميد به آينده و پيروزي حق بر باطل است. منتظر باشيد و عمل كنيد كه خداوند می فرمايد: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَری اللهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنونَ)(۶)

پی‌نوشت‌ها:
1. و به راستی در زبور، پس از تورات نوشته ايم كه زمين را بندگان شايسته من به ارث می‌برند./ سوره انبيا، آيه،۱۰۵.
2. برای صاحب اين امر[امام مهدی عليه السّلام] غيبتی است و كسی كه بخواهد دينش را حفظ كند، مانند آن است كه قصد نگهداری درخت خارداری را در دستش دارد./الغيبة نعماني، ص۱۱۲.
3. به تحقيق ايشان مخلص بوده و از سر صدق و صفا شيعه ما و دعوت كنندگان به دين خدا در آشكار و نهان هستند؛ همانا ايشان ايمان آورندگان به غيب اند، پس ايشان حزب الله اند. آگاه باشيد كه طرفداران حق، رستگاران‌اند./صدوق، محمّد؛ كمال الدّين، ص۲۲۰.
4. كسی كه منتظر امر ما باشد، مانند آن است كه در راه خدا به خون خود غلتان است./المحاسن للبرقي،ص۵۰.
5. چه طولانی است اين درد و رنج و چه دور است اين آمال و آرزو./نهج البلاغه فيض الاسلام، خطبه ۲۲۹.
6. و بگو كارتان را بكنيد، به زودی خداوند و پيامبر او و مؤمنان در كار شما خواهند نگريست./سوره توبه، آيه ۱۰۵.

شنبه / 16 ارديبهشت / 1396