سه شنبه: 1402/12/29
نسخه مناسب چاپSend by email
سؤالاتی که بیشتر پرسیده می شود

شناخت مرجع اعلم

تغییر مرجع

کاشت ناخن

لباسشوئی اتوماتیک

تعدّد واسطه در نجاست

سن یائسگی

تغییر جنسیت

ازدواج دختر باکره

بازاریابی شبکه ای

مصرف ماء الشعیر

خمس هدیه

مصرف خمس

استماع موسیقی

شطرنج و پاسور

بیلیارد

کپی رایت

تراشیدن ریش

مراجعه به دعانویس ها

خرید و فروش پایان نامه

خرید و فروش و استفاده از ماهواره

سرمایه گذاری در بانک

وام بانکی

کف زدن در مراسم جشن

 

 

شناخت مرجع اعلم

س. در حال حاضر مجتهد اعلم كیست؟

ج. مجتهد و اعلم را از سه راه می‌توان شناخت؛ یكی از راه‌ها این است كه دو نفر عالم عادل كه می‌توانند اعلم را تشخیص بدهند اعلم بودن كسی را گواهی دهند بشرط آن‌كه دو نفر دیگر مانند آنها با ایشان مخالفت نكنند و اگر برای شما بعد از تحقیق از اهل خبره اعلم یا محتمل الاعلمیة ثابت نشد، مخیرید از هر یك از مجتهدین تقلید نمایید.والله العالم

 

تغییر مرجع

س. آیا عدول از مرجع حی به مرجع دیگر جایز است؟

ج. عدول به دیگری جایز نیست مگر در صورتی كه مرجع تقلید اول فاقد شرائط شود یا علم به اعلمیت مرجع دیگر حاصل شود.والله العالم

 

کاشت ناخن

س. كاشتن ناخن برای زنان چه حكمی دارد؟

ج. كاشتن ناخن به صورتی كه برای وضو و غسل نتوانید آن را بردارید اشكال دارد ولی چنانچه شخصی مرتكب این عمل شده باشد، در صورت امكان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امكان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم نماید.والله العالم

 

لباسشوئی اتوماتیک

س. شستن لباس نجس در لباسشویی‌های تمام اتوماتیك كه عمل شستن، آب كشیدن و خشك كردن را انجام می‌دهند چه حكمی دارد؟ آیا لباس نجس با این روش پاك می‌شود؟

ج. اگر پس از برطرف شدن عین نجاست، آب متصل به كر همه لباس‌ها را فرابگیرد و داخل ماشین را نیز تا هر جا نجس شده بگیرد همه پاك می‌شود و چنانچه آب قطع شود آبی كه داخل ماشین است آب قلیل می‌باشد. پس اگر یقین كنید كه آب همه لباس‌ها و مواضع نجس ماشین را فراگرفته و غساله را خارج كند پاك هستند و در متنجس به بول باید دو مرتبه این عمل انجام شود.والله العالم

 

تعدّد واسطه در نجاست

س. متنجّس تا چند واسطه نجس می‌كند؟

ج. متنجسّ، منجّس است و فرقی بین یك واسطه و چند واسطه نمی‌باشد.والله العالم

 

 

سن یائسگی

س. زنی كه 50 سال قمری را پشت سر گذاشته اما همچنان عادت ماهانه می‌شوند، آیا از نظر شرعی یائسه محسوب می‌شود یا حائض؟

ج. زن‌هایی كه سیده نیستند بعد از اتمام 50 سال قمری یائسه می‌شوند و باید به اعمال مستحاضه عمل كنند اگر چه خونی كه می‌بینند نشانه‌های حیض را داشته باشد. والله العالم

 

تغییر جنسیت

س. آیا تغییر جنسیت جایز است یا خیر؟

ج. اگر به معنای آشكار نمودن حقیقت زنانه و مردانه اشخاص باشد، چنانچه مستلزم امر حرامی از قبیل نظر نامحرم نباشد مانعی ندارد و احكام بر رجولیت و انوثیت واقعی جاری می‌شود اما تغییر جنسیت قطعی بر فرض تحقق آن در خارج، جایز نیست.والله العالم

 

 

ازدواج دختر باکره

س. آیا ازدواج موقت با دختر باكره‌ رشیده بدون اجازه پدر صحیح است؟

ج. به نظر اینجانب به احتیاط واجب اذن پدر یا جد پدری براى ازدواج دختر باكره لازم است گرچه رشیده باشد، لكن چون مسئله مبنى بر احتیاط است رجوع به مرجع دیگری كه اذن را لازم نمی‌داند با مراعات الاعلم فالاعلم مانع ندارد. والله العالم

 

 

بازاریابی شبکه ای

س. نظر جنابعالی در مورد درآمد حاصل از بازاریابی شبكه‌ای و هرمی چیست؟

ج. به طور کلّی دادن پول در مقابل دلالی فردی که مشتری را به صورت مستقیم معرفی می‌کند تحت عنوان جعاله اشکال ندارد امّا چنانچه اینگونه پرداخت حقّ دلالی به صورت هرمی باشد به این صورت که در هنگام معرّفی مشتری توسط نفرات بعدی به نفرات اول هم مبلغی بدهند، محلّ اشکال و اکل مال به باطل است. والله العالم

 

مصرف ماء الشعیر

س. آیا ماء الشعیری كه در بازار مسلمین فروخته می‌شود، حلال است؟

ج. اگر جو را به طریقی كه در سابق اطباء دستور می‌دادند و به آن ماء‌ الشعیر می‌گفتند بجوشانند اشكالی ندارد و اما آنچه از جو گرفته می‌شود و به آن آب جو می‌گویند حرام است. والله العالم

 
خمس هدیه 

س. آیا به هدیه خمس تعلّق می‌گیرد؟

ج. هدیه به نظر اینجانب با سائر درآمدها فرقی ندارد، یعنی چنانچه سال بر آن بگذرد و صرف مؤنه نشود، خمس دارد.والله العالم

 

مصرف خمس

س.‌ آیا شخص می‌تواند خمس مال خود را بین فقرا و نیازمندان محل زندگی خود مصرف كند؟

ج. خمس دو بخش است به طور مساوی؛ یك بخش سهم مبارك امام علیه السلام است كه اختیار مصرف آن با مجتهد جامع الشرائط است و باید به دست او برسد و بخش دیگر سهم سادات بزرگوار است كه به مستحقّ شرعی از سادات فقیر پرداخت می‌شود.والله العالم

 

استماع موسیقی

س. گوش‌دادن به موسیقی چه حكمی دارد؟ آیا فرقی بین انواع موسیقی است؟

ج. به نظر اینجانب تمام آهنگ‌هایی كه از آلات طرب می‌باشد حرام است و هیچ نوعی جایز نیست.والله العالم

 

 

شطرنج و پاسور

س. حكم بازی كردن شطرنج و پاسور بدون شرط بندی ولو به صورت کامپیوتری چیست؟

ج. بازی شطرنج، پاسور و هر چیزی كه آن قمار محسوب شود حتی بدون برد و باخت حرام است و فرقی بین کامپیوتری و غیر آن نیست و الله العالم.

 

 

بیلیارد

س. نظر شرع را در مورد حلال یا حرام بودن بیلیارد و ساخت باشگاه آن بدانم؟

ج. اگر عرفاً بیلیارد از آلات قمار باشد خرید و فروش و بازی آن و تأسیس باشگاه و شركت در آن حرام است. والله العالم

 

 

کپی رایت

س. در مورد كپی‌رایت از نرم‌افزارها یا شكستن قفل آنها حكم شرع چیست؟

ج. به طور كلی اگر در ضمن عقد فروش سی‌دی یا ضمن عقد لازم دیگری، شرط عدم رایت و یا عدم شكستن قفل سی‌دی شده باشد، رایت و شكستن قفل آن جایز نیست ولی در صورت رایت یا شكستن قفل، برای افراد بعدی خرید و فروش و استفاده از آن مانع ندارد.والله العالم

 

تراشیدن ریش

س. حكم تراشیدن ریش را بیان فرمایید؟

ج. تراشیدن ریش مطلقاً با هر وسیله‌ای انجام شود جایز نیست گرچه قسمتی از آن هم باشد، لكن تراشیدن با ماشین به مقداری كه بر آن صدق وجود ریش كند مانعی ندارد.والله العالم

 

 

مراجعه به دعانویس ها 

س. ‌مراجعه به دعانویسان و فال گیرها چه حكمی دارد؟

ج. نوشتن دعاهائی‌كه با دلیل معتبر از ائمه معصومین علیهم‌السّلام نقل شده و اجرت گرفتن در مقابل آن، اشكال ندارد ولی مراجعه به دعانویسان كه به صورت‌های مختلفه از منابعی كه اعتبار شرعی ندارد نقل می‌كنند یا می‌نویسند جایز نیست و اینگونه پول گرفتن، اكل مال به باطل و حرام است.والله العالم

 

خرید و فروش پایان نامه

س. بفرمایید حکم گرفتن یا دادن پول برای انجام پایان‌نامه‌های دانشگاهی جهت گرفتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری چیست؟

ج. امر مذکور در سؤال، در مواردی که موجب تخلّف از مقررات و معرّفی غیر صالح به‌جای صالح باشد، جایز نیست.

 

 

 

 

خرید و فروش و استفاده از ماهواره

س. آیا خرید و استفاده از ماهواره جایز است؟

ج. استفاده مشروع و مفید از آن اشكال ندارد ولی اگر معرض استفاده نامشروع و فساد اخلاق باشد جایز نیست. در این زمان كه شرایط خاص رسانه‌ها و وسائل ارتباطی، صیانت اخلاقی و هویت اسلامی جامعه مخصوصاً نسل جوان را تهدید می‌كند همگان مخصوصاً بزرگان خانواده و عائله باید مراقبت نمایند كه بستگان آنها به این خطر كه از خطر اعتیاد زیان‌بارتر است مبتلا نشوند و حیات اخلاقی آنها محفوظ بماند.

 

سرمایه گذاری در بانک

س. آیا سودی كه بانك‌ها و مؤسسات مالی اعتباری به سپرده‌های مردم؛ بلندمدت یا كوتاه مدت  می‌دهند حلال است؟

ج. در فرض سؤال اگر شخص پول خود را به عنوان وام ندهد بلكه بانك را وكیل كند كه با پول او معامله مشروع با رعایت شرایط آن انجام دهد و بانك آن مبلغ را به عنوان منافع معاملات بدهد، اشكال ندارد.والله العالم

 

 

وام بانکی

س. گرفتن وام به شرط سود یا كارمزد و نیز بشرط گذاشتن پول برای مدتی در حساب، چه حكمی دارد؟

ج. به طور کلی اگر تسهیلات بانکی تحت یکی از عناوین شرعیه مانند مضاربه، جعاله و ... باشد اشکال ندارد ولی اگر قرض باشد، قرض به شرط سود ولو به عنوان كارمزد و نیز به شرط گذاشتن مبلغی در حساب، ربا و حرام است.والله العالم.

 

کف زدن در مراسم جشن 

س. چند وقتى است در مراسم موالید ائمه اطهار علیهم السلام، به هنگام شادى و شعف، به كف‌زدن ممتد ‌پرداخته می‌شود. آیا كف‌زدن در این مراسم‌ها صحیح است؟

ج. كف‌زدن امری لهوى و حرام است و سزاوار است از كف‌ زدن در مجالس مذهبى خصوصاً در مساجد و حسینیه ها اجتناب نمایند و شكوه و قداست اینگونه مجالس را با حركات مذكور ضایع نسازند.والله العالم

 

 

پنجشنبه / 24 مهر / 1393