دوشنبه: 1403/02/17
نسخه مناسب چاپSend by email
دستورات حضرت امام رضا علیه السلام به شیعیان چیست؟
نوشتاری از حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره به همراه فیلم شعر خوانی ایشان بمناسبت دهه کرامت

 

 

امام‏ رضا علیه السلام فرمود: «هر كه ورع و پرهیزكارى نداشته باشد، دین ندارد و كسى كه تقیه نكند، ایمان ندارد و گرامى‏ترین شما نزد خداوند، باتقواترین شماست؛ یعنى كسى كه بیشتر به تقیه عمل كند». عرض شد: «اى فرزند رسول خدا! تا چه زمانى این كار را انجام دهیم؟» ایشان فرمود: «تا روز ظهور و آمدن قائم علیه السلام و هر كس كه تقیه را تا قبل از ظهور قائم علیه السلام ترك كند، از ما نیست». دوباره از حضرت سؤال شد: «قائم شما اهل بیت چه كسى است؟»

فرمود: «چهارمین نواده من است و او پسر سرور كنیزان است. خدا به وسیله او، زمین را از هر ظلمى پاك مى‏كند و او كسى است كه مردم درباره ولادت او به شك خواهند افتاد و او قبل از ظهورش، غیبتى خواهد داشت و زمانى كه ظهور كند، زمین به نورش روشن مى‏شود و او به عدالت، میان مردم عمل خواهد كرد، به گونه‏اى كه هیچ كس به دیگرى ظلم نخواهد كرد و او كسى است كه زمین زیر پایش در نور دیده مى‏شود و او سایه ندارد. منادى از آسمان ندا مى‏دهد [به گونه‏اى كه تمام اهل زمین صدایش را مى‏شنوند و مردم را به سوى او دعوت مى‏كند] و مى‏گوید: امام زمان علیه السلام در كنار خانه خدا ظهور كرده؛ پس از او پیروى كنید كه حق با او و در اوست و خداوند در قرآن فرموده:

إِنْ نَشَأْ نُنَزّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّمآءِ آیَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِینَ‏؛ «اگر بخواهیم نشانه‏اى از آسمان بر مردم مى‏فرستیم، به گونه‏اى كه براى اوگردن كج كنند و خاضع شوند».

دعبل خزائى گفت: قصیده‏ام را براى آقایم، على بن موسى الرضا علیه السلام خواندم و به ایشان عرض كردم: «قصیده‏ام چگونه بود؟» امام رضا علیه السلام به من فرمود:

«آیا نمى‏خواهى دو بیت دیگر به آن اضافه كنى؟» عرض كردم: «بله، اى فرزند رسول خدا!» فرمود: «و قبرى در طوس كه اى واى از آن مصیبتى كه بر صاحب آن وارد مى‏شود كه آن مصیبت، فشار و سختى زیادى را بر او وارد مى‏سازد. تا زمانى كه خداوند، قائم علیه السلام را مبعوث سازد؛ تا آنكه او غم و غصه ما را برطرف سازد».

دعبل گوید: من سپس باقى قصیده‏ام را براى امام علیه السلام خواندم، تا آنجا كه رسید به این قسمت از شعر كه:

ظهور امامى كه حتماً اتفاق خواهد افتاد*** و با نام خدا، قیام مى‏كند و داراى بركات است‏

حق و باطل را در میان ما جدا خواهد كرد*** و بر حق، نعمت و بر باطل، لعنت جارى مى‏شود.

در این هنگام، امام رضا علیه السلام گریه‏اى شدید كرد و فرمود: «اى دعبل! روح القدس این را بر زبان تو جارى ساخت. آیا این امام را مى‏شناسى؟» عرض كردم:

«خیر، ولى فقط شنیده‏ام كه امامى از شما اهل بیت علیهم السلام ظهور خواهد كرد كه زمین را از عدل و داد پر خواهد نمود».

امام علیه السلام فرمود: «امام پس از من، فرزندم محمّد است، پس از او، فرزندش على است، پس از او، فرزندش حسن است و پس از حسن، فرزندش حجة قائم علیه السلام است.

او كسى است كه در زمان غیبتش، مردم منتظر اویند و در زمان ظهورش، پیرو اوهستند و زمین را از عدل و داد پر مى‏كند، همان‏گونه كه از ظلم و جور پر شده است و اما اینكه چه زمانى مى‏آید؟ این خبر دادن از وقت ظهور است [كه تعیین كننده آن دروغگو است‏] همانا پدرم از پدرانش براى من نقل كرد كه رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

«مَثَل قائم علیه السلام همانند زمان و وقت است كه به طور ناگهانى به سراغ شما مى‏آید».

 


منبع: سلسله مباحث امامت و مهدویت ؛ ج‏4 ؛ ص234

 

پنجشنبه / 19 خرداد / 1401