يكشنبه: 1403/02/9
نسخه مناسب چاپSend by email
سلسله درس هایی از عظمت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
عظمت پیامبر در زهد و بى ‏اعتنايى به دنيا/1
نوشتاری از آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
نوشتاری از آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
 
  • در اين عظمت، پيامبر گرامى اسلام نمونه و يگانه و سرآمد تمام زهاد بود.
از نشانه ‏هاى زهد آن حضرت اين بود كه در آن وقتى كه در اوج عظمت ظاهرى و قدرت مادى قرار گرفته بود با دست خود نعلين خود را مى ‏دوخت و لباس خود را وصله مى ‏كرد و از تجمّلات دنيا پرهيز داشت و اگر زيورى از زيورهاى دنيا را در خانه مى ‏ديد مى‏فرمود:
 «آن را از نظر من پنهان كنيد؛ مبادا كه به ديدنش مشغول شوم و به ياد دنيا افتم.» نهج البلاغه، خطبه 160
  • بسيار اتفاق مى ‏افتاد كه روزها و بلكه ماه مى ‏گذشت و در خانه  آن حضرت غذايى طبخ نمى‏شد و فقرا و مستمندان را بر خودش و فاطمه عزيزش و حسن و حسينش مقدم مى ‏داشت.
  • در آن عصر محروم‏ترين طبقات كه از هر جهت حالشان تأسف ‏انگيز بود و مورد استضعاف بودند و تحميلات طاقت ‏فرسا به آنها مى ‏شد غلامان و بردگان بودند كه افتادگان اجتماع بودند. پيامبر عزيز اسلام كه رسالت و دعوتش در جهت كمك به آنها و آزاد كردن آنها و حفظ حقوقشان قرار داشت و در قرآن مجيد درباره آنها به طور مؤكّد سفارش شده و برنامه ‏اى براى آزادى آنها مقرر شده است، در منظر خارجى و خوراك و پوشاك و نشست و برخاست مانند غلامان بود.  غذايش از غذاى غلامان خوردنى ‏تر و لذيذتر نبود و لباسش از لباس آنها بهتر نبود و مانند آنها مى ‏نشست.
  • پول و درهم ذخيره نمى ‏فرمود آن قدر روى حصير نشسته بود كه بر بدنش اثر گذاشته بود.
پيغمبران ديگر مانند عيسى بن مريم على نبيّنا و آله و عليه السلام هم زاهد بودند. اما تفاوت عيسى مسيح با پيغمبر اسلام اين است كه عيسى مال و مقامى در اختيار نداشت ولى پيغمبر اسلام قبل از اينكه به رسالت مبعوث شود و در آغاز بعثت ثروت سرشار خديجه را در اختيار داشت و در سال‏هاى پايان عمر تمام شبه جزيره‏ عربستان را؛ اما همچنان زاهد و بى ‏اعتنا به دنيا بود. به جوع و گرسنگى عادت داشت و روزه بسيار مى ‏گرفت.
 
 
 
ادامه دارد....‌‌‌

دفتر حفظ ونشر آثار آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره


برگرفته از کتاب صبح صادق صفحه ۷
 
 
يكشنبه / 19 شهريور / 1402