يكشنبه: 1403/02/9
نسخه مناسب چاپSend by email
چگونه از شک و تردید در قدرت و رحمانیت خدا خارج شوم؟

سوال:

چند وقتى است به خاطر مشكلات زيادى كه براى من پيش مى آيد نسبت به خدا و قدرت و رحمانيت او دچار شك و ترديد شدهم و با خود فكر مى كنم كه خدايى نيست و يا اگر هم هست، اداره كردن اين دنيا بر عهده او نيست و يا اين كه در اداره كردن فقط به ثروتمندان و يا ظالمان توجه مى كند. خواهشمندم مرا راهنمايى كنيد.

 

جواب :
از آنچه به دستم رسيد بسيار متأثر و متأسف شدم و اميدوارم به لطف الهى هر چه زودتر از اين سراب وهم خارج شده و آنچه از نعمت‌ها و رحمت هاى
الهى كه همه موجودات را فراگرفته و قابل شمار نيست اندكى را ببينيد و از تسويلات شيطانى رهايى يابيد.
شكى نيست كه
ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيدِى النَّاس
اختلاف طبقات و تبعيض‌ها و افكار خرافى و گناه و معصيت‌ها فراگير شده و در چنين فضايى كه بشر براى خود به وجود آورده تنفس بسيار مشكل شده و نور عقل و فهم صحيح بدون هم نشينى با اهل ايمان و علماء ربّانى دست خوش ضعف و كم سويى مى شود و انسان را به مهلكه و خطرات عظيم مى كشاند.
انسان با ايمان به نور ايمان، با فقر و محروميت‌ها نيز در طاعت الهى سستى نمى كند و آنچه از بدبختى هاست، از ناحيه رفتار و روش هاى خود مردم است كه اطاعت و راهنمايى هاى الهى را رها نموده و به سليقه خود رفتار مى كنند و اين از جهات فردى و اجتماعى مصيبت هاى غيرقابل جبران براى همگان فراهم مى آورد، ولى در عين حال قوت ايمان در مؤمنين ايشان را در صراط مستقيم پايدار نگه مى دارد.
يكى از علل اين كج انديشى ها، جهل و نادانى است كه انسان جاهل بسيارى از حوادث را- كه بسا عين مصلحت او باشد-، شر و ضرر براى خود مى شمارد. بدنگرى به پيش آمدها، بيمارى خطرناك روانى است كه استراحت و آرامش را بر شخص حرام مى نمايد و عكس آن، نيك نگرى از بهترين حالات روحى است كه شخص با آن، آرامش خود را حفظ مى كند و براى هر پيش آمد به ظاهر بد هم، تفسيرى خوب دارد و اين درس بزرگ مكتب قرآن، او را همواره بدون اضطراب و با اعتماد تمام و قوت قلب نسبت به حال و آينده مى سازد:
وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيئاً وَ هُوَ خَيرٌ لَكُمْ وَ عَسى
أَنْ تُحِبُّوا شَيئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللهُ يعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
و اما شما برادر عزيز توجه داشته باشيد كه خداوند متعال چقدر به شما نعمت داده است؟ مگر مى توان نعمت هاى خدا را شمارش نمود؛ نعمت عقل، ايمان، سلامتى، ولايت اهل بيت عليهم السلام، سلامتى پدر و مادر، سلامتى ارحام و اقوام و...؟ شما فقط كمبودها را نبينيد، شايد آن هم به مصلحت شما باشد. البته لازم است انسان تلاش كند و
وَأَن لَّيسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى
در هر حال بنده هم براى شما دعا مى كنم آنچه خير است خداوند متعال به شما عنايت فرمايد.

 

 

پنجشنبه / 4 آبان / 1402