يكشنبه: 1403/02/9
نسخه مناسب چاپSend by email
احکام روزه و فطریه

سوال 1:
شخصي در بيابانهاي بندر ماهشهر کار مي‌کند که قبلاً روزه مي‌گرفت ولي الان به علت شرجي هوا توانايي روزه گرفتن را ندارد چه حکمي دارد؟

جواب:
انسان نمى‌تواند براى ضعف، روزه را بخورد ولى اگر ضعف او بقدرى است که معمولاً نمى‌شود آن را تحمل کرد، خوردن روزه اشکال ندارد و بعد قضاي آن را بگيرد.

 

سوال 2:
1-من در سن 14 سالگي به تکليف رسيده بودم اما نمي دانستم به تکليف رسيدم و بعد از يکي دو سال فهميدم که به تکليف رسيده بودم و در همان سال 14 سالگي چند روز، روزه مستحبي گرفتم و فکر مي کردم سن تکليف 15 سالگي است و غسل را در سن 14 سالگي اشتباه انجام مي دادم مي خواستم تکليف نماز و روزه آن سال را بدانم.
2-و در سال بعد يعني 15 سالگي کل روزه آن سال را گرفتم اما باز هم غسل را اشتباهي انجام مي دادم حالا مي خواستم تکليف اين دو سال روزه و نماز را بدانم.

جواب:
1- اگر در 14 سالگي واقعا مکلف بوده‌ايد بايد نمازهائي را که با چنين غسلي انجام داده‌ايد قضا کنيد و قضاي روزه‌هائي را که نگرفته‌ايد بگيريد ولي کفاره ندارد.
2-روزه‌ها صحيح واقع شده و اين حکم در صورتي است که در حال ترديد نبوده اید و الا اگر در حال ترديد بوده‌ايد بايد حکم مسئله را مي‌پرسيديد و چون نپرسيده‌ايد بايد قضاي روزه‌ها را بجا آوريد.

 

سوال 3:
بفرمائيد که اگر خانمي قبل از زوال ظهر عمداً روزه واجب رمضان را باطل نمايد بعد از ظهر حائض گردد آيا بعد از رفع عذر فقط قضا دارد و يا اينکه کفاره نيز دارد؟

جواب:
به احتیاط قضا و کفاره عمد بر شخص مذکور(خانم) است.

 

سوال 4:
اگر زني عمداً غسل‌هاي استحاضه شبانه و روزانه رمضان را انجام نداده آيا علاوه بر قضاء کفاره هم دارد؟

جواب:
بلي، کفاره هم دارد.

 

سوال 5:
کسي که روزه قضا به عهده دارد، آيا می تواند روزه استيجاري قبول نمايد؟
و اگر روزه استيجاري قبول کرد آيا بايد روزه قضاي خودش را بر روزه استيجاري مقدم بدارد يا فرقي نمي کند؟

جواب:
روزه استيجاري براي کسي که روزه قضا به گردن دارد در وسعت وقت جهت انجام روزه قضا اشکال ندارد و چنانچه مدّت خاصي براي استيجار روزه ها از طرف اجير معين نشده، تقديم هر کدام بر ديگري جايز است.

 

سوال 6:
اينجانب اهل تبريز مي باشم من چند سال است که سنگ کليه به اندازه هاي 2 سانتيمتر و 1.2 سانتيمتر و 1 سانتيمتر در کليه سمت چپ دارم. من تا به حال روزه هايم را گرفتم نمي خواهم روزه هاي امسال را نگرفته باشم با اينکه روزه دار بودن در اين سالهاي بلند و کمبود آب کليه هايم را در معرض خطر کم کاري و از بين رفتن کليه ها قرار مي دهد. لطفا راهنمائيم کنيد.

جواب:
اگر خوف ضرر داريد روزه واجب نيست ولي در فرض يقين به ضرر، روزه باطل بوده و مبرء ذمه نمي باشد.

 

سوال 7:
شخصي در گذشته خوف ضرر داشته و چند سال روزه نگرفته و الان يقين کرده که آن خوف بي مورد بوده و روزه براي او ضرر نداشته حال آيا بايد روزه هاي گذشته را قضا نمايد؟ و حال بايد کفاره تاخير هم بدهد؟

جواب:
در فرض سؤال فقط قضاء لازم است.

 

سوال 8:
من به جهت ناراحتي معده و سرگيجه و ضعيفي نتوانستم روزه بگيرم تکليف روزه‌هاي گرفته نشده من چيست؟ لطفاً کامل توضيح دهيد.

جواب:
ميزان در جواز افطار احتمال عقلائي است که موجب خوف ضرر باشد پس اگر چنين خوفي براي مريض حاصل شود افطار جايز است و بعداً بايد قضاي آن را بجا آورد و چنانچه مرض از ابتداي ماه مبارک رمضان تا ماه مبارک رمضان بعد ادامه داشته باشد قضاء ندارد و کفاره مجزي است.

 

سوال 9:
الف من به همراه خانواده ام در اندونزي زندگی می کنم و تحت پوشش سازمان ملل هستم و خرج ما را مي دهد مي خواستم بپرسم که  پرداخت فطریه برای ما هم واجب می باشد؟
و اگر مي گيرد ما ۳ سال هست که فطريه نداديم بايد فطريه سالهاي قبل را بدهيم و کفاره هم دارد يا نه؟
ج و يک سوال ديگر هم که ما بايد طبق کشور اندونزي عيد فطر بگيريم يا به طبق شيعيان در کشور ايران عمل کنيم؟

جواب:
الف . درفرض سؤال چنانچه فقير نباشيد موظفيد زکات فطره خود و کسانی که نان خور شما هستند را پرداخت کنيدو زکاتهاي قبل راهم پرداخت نمائيد.
ب .معيار يقين به رؤيت هلال ماه است و درهر بلدي ديده شود در شهرهاي ديگري که با بلد رؤيت اشتراک در شب داشته باشند ثابت خواهد شد. والله العالم.

 

سوال 10:
آيا خانمي که وضعيت شوهرش براي امرار معاش متوسط پائين است، مي تواند فطريه و يا کفّاره روزه اش را به شوهر دهد تا نان خانه را تأمين کند؟

جواب:
اگر زن در نفقه شوهرش باشد، فطريه او بر عهده شوهرش مي باشد و چنانچه مرد فقير باشد زن مي تواند کفاره خود را به همسرش بدهد.

 

سوال 11:
بنده تا 3 ماه ديگر صاحب 2 فرزند می شوم. می خواستم بدانم آيا به فرزندان بنده که هم اکنون 5 ماهه هستن فطريه تعلق میگيرد؟

جواب: 
بر جنين که در شکم مادر است فطريه تعلق نمي گيرد.

 

 

 

پنجشنبه / 9 فروردين / 1403