شنبه: 1403/02/8
نسخه مناسب چاپSend by email
«راه اصلاح» را حتماً بخوانید

گستره‌ی شمول امر به معروف و نهی از منکر در مباحث نظری اسلام تا حدّی است که هر سه ساحت دین یعنی فقه و احکام، کلام و عقاید، و بالاخره اخلاق و تربیت را در برمی‌گیرد و علاوه بر متون و نصوص دینی، عالمان فراوانی درباره‌ی ابعاد مختلف آن از دیدگاه‌های گوناگون ابراز نظر کرده‌اند و کتب فراوانی در این زمینه نگارش یافته است.

بیش از 60 سال پیش، مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی - که مواضع محکم او در دفاع از دین و نفی بدع بر تارک صفحات تاریخ حیات طیبه‌ی علمی و عملی‌اش می‌درخشد و سلامت و سعادت جامعه‌ی دینی و حفظ کیان و نوامیس شیعی و ارتقای آگاهی‌های دینی همگان و به ویژه جوانان و بانوان، همواره از دغدغه‌های مهم و اساسی‌شان بوده است- کتاب «راه اصلاح یا امر به معروف و نهی از منکر» را با هدف بیداری جامعه و مقابله با ریشه‌های فساد و تباهی به رشته تحریر در آورد.

نگارش چنین کتابی در شرایط سخت و اسف‌بار آن زمان، حاکی از عشق به ترویج آرمان‌های انسان‌ساز اسلام عزیز است البته برخی شواهد مورد ذکر در کتاب،‌ ممکن است اکنون موضوعیتی نداشته باشد و ناظر به وضعیت مبتذل فرهنگی آن دوران است ولی کلیات و مباحث نظری و سیاست های کلی مطرح شده در آن، راهگشای مباحث مطروحه در جامعه امروزی می باشد.

این کتاب بخش های مختلفی همچون ضرورت امر به معروف و نهی از منكر و راه شناختن معروف و منكر و نیز جایگاه این فریضه در اسلام را بحث می کند.

مؤلف محترم همچنین در باب وسایل انجام این فریضه الهی و نیز فواید آن و ضررهاى ترك امر به معروف و نهى از منكر مباحث مهمی را مطرح می نماید.

«آداب امر به معروف و نهی از منكر»، «چه كسی باید امر به معروف و نهى از منكر نماید؟»، «چه كسی را باید امر به معروف و نهی از منكر نمود؟» و وظایف بزرگان و اولیای خانواده ها و «علل بی اعتنایی به این واجب بزرگ» از دیگر سرفصل های این کتاب ارزشمند است.

 

می توانید متن کامل این کتاب را از اینجا دانلود کنید

 

دوشنبه / 5 آبان / 1393