وریز وجوهات
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى أَشْرَفِ  الأنبِیَاءِ  و المُرسَلینَ  أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ  و عَلَی آله الطَّیِّبِینَ سِیَّمَا  بَقیَّهِ...
چهارشنبه: 1/آذر/1396 (الأربعاء: 3/ربيع الأول/1439)

کتاب‌نامه

فارسی
يكشنبه / 19 شهريور / 1396

اعتراف فريقين به محوريّت علی(ع)

دعوت غدير و ابلاغ مَا أُنْزِلَ عَلَی النَّبِيِّ مِنْ رَبِّهِ در يک کلمه به ابلاغ علي‌محوري در امر دين و همه شئون اسلامي خلاصه مي‌شود، حقيقت و هويّتي که احاديث صحيحه کتب صحاح ، مسانيد و جوامع معتبر حديث مسلمين بر آن دلالت و صراحت دارد، مثل حديث شريف:

«عَلِيٌّ مَعَ الحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُما دارَ»؛[1]

و حديث:

«عَلِيٌّ مَعَ القُرْآنِ وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِيٍّ لَنْ يَفْتَرِقا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ»؛[2]

يعني همان علي‌محوري جامع و شامل همه شئونات دنيوي و اخروي ديني.

فارسی

مودّت اهل‌بيت(ع) نقطه وحدت فِرَق اسلامی

با عرض تبريک عيد سعيد غدير، عيد اکمال دين و اتمام نعمت در رضاي خدا به دين اسلام به عموم مسلمانان جهان از شيعيان و اهل سنّت که همه در مودّت اهل‌بيت(ع) وحدت دارند، اين نقطه مرکزي وحدت را گرامي مي‌داريم و با محور ولايت که در غدير رسماً با تأکيدات الهي خاص

 

فارسی

 12. خطبه‌ وحيانی[1]

 

بسم الله الرحمن الرحيم

فارسی
سه شنبه / 14 شهريور / 1396

2. «ولايت» در خطبه غدير

 

در پاسخ به پرسش برخی از مؤمنين كه پرسيده بودند چرا در حديث شريف غدير، خلافت و جانشيني اميرالمؤمنين علي(ع) به لفظ «خليفه» عنوان نشده است تا ايراداتی كه در دلالت ولیّ و مولی بر ولايت، زعامت و زمامداری امور شده است مطرح نشود، به چند نكته اشاره می‌كنيم:

فارسی
چهارشنبه / 8 شهريور / 1396

پرسش چهارم

در غدير خم، آن مؤتمر و اجتماع بزرگ که ده‌ها هزار نفر در آن شرکت داشتند تشکيل شد و در آن گرماي طاقت‌فرسا پيغمبر(ص) دستور داد پيش‌رفتگان حاج را بازگردانند و منتظر ماند تا

 

عقب‌ماندگان جمعيت برسند و سپس پيام خود را اعلام فرمود، چنان اعلامي در مورد علي(ع) براي چه امري غير از ابلاغ رهبري و ولايت آن حضرت مي‌توانست انجام گيرد؟

فارسی
سه شنبه / 7 شهريور / 1396

پرسش سوم

فارسی
سه شنبه / 7 شهريور / 1396

پرسش دوم

برحسب آيه کريمه: ﴿ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ ... ﴾ [1]تا پيش از روز نزول اين آيه و حصول سبب نزول آن، دين کامل نبوده و نعمت خدا تمام نشده بود. سؤال اين است که امري که دين (يعني مجموعه تعاليم و دستورات ديني از اعتقادي و عملي) به آن کامل شده است حتماً نه يک حکم جزئي و کوچک بلکه امر بسيار مهمّي بوده که اعلام آن سبب نزول اين آيه شريفه شده است، و غير از رهبري امت و ولايت که در روز غدير ابلاغ شد چه امر مهم ديگري باقي مانده بود که رسماً اعلام نشده باشد تا ابلاغ آن بتواند موجب اکمال دين و اتمام نعمت‌گردد؟

 

فارسی
سه شنبه / 7 شهريور / 1396

پرسش اول

با تأثير تمامي که شکل نظام سياسي در صلاح يا فساد حال جامعه دارد و در تمام شئون زندگي انسان حتي در جزئي‌ترين امور از راهنمايي‌هاي لازم خودداري نکرده است، در اين موضوع حياتي و سرنوشت‌ساز که حسن جريان همه امور مهم اجتماعي، اقتصادي و سياسي بلکه عبادي و اخلاقي به آن ارتباط دارد چگونه انسان‌ها را هدايت کرده و چه نظامي را برگزيده است؟ بديهي است آنچه به عقل

 

خود درک مي‌کنيم اين است که بايد به اين مسئله بيشتر از بسياري مسائل توجه شده باشد.

فارسی
سه شنبه / 7 شهريور / 1396

پرسش‌هايی پيرامون نظام سياسی اسلام

برنامه‌اي که پيغمبر اعظم اسلام(ص) در غدير خم به امر مؤکّد خداوند متعال اجرا کرد به همـه پرسش‌هاي پيرامـون چگونگي نظام سياسـي اسلام پاسخ مي‌دهد و اسلام را از نقصي بسيار بزرگ (نداشتن نظام حکومت) مبرّا مي‌سازد.

برخي از پرسش‌ها پيرامون برنامه حکومت در اسلام به شرح
زير است:

فارسی

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله الوارف)