سه شنبه: 1402/12/29

المبحث الثانی
فی علم الإمام
(ع)

 

وإلیك سؤال السائل العزیز بلفظه:

هل یزداد علم الإمام المعصوم­(ع) مع الأیّام؟ وهل أنّ علمه­(ع) بعد تولّیه الإمامة یختلف عنه قبل ذلك؟ وإذا كان الأمر كذلك فكیف یمكننا والحالة هذه الحكم بأفضلیّة الإمام علیّ­(ع) على الإمام الجواد­(ع) الّذی تولّى الإمامة وهو ابن تسع سنین؟

فارسی
يكشنبه / 16 ارديبهشت / 1397

ابلاغ غدیر، قدردانی از نعمت ولایت

مجمع علمی فرهنگی غدیر و شركت‌كنندگان در این اجلاس و جشن‌هایی كه در اطراف جهان برپا می‌شود همه باید بر خود ببالند و قدر نعمت ولایت امیرالمؤمنین(ع) را بشناسند. این مجالس كه به نام مولا امیرالمؤمنین(ع) برگزار می‌شود ان‌شاء‌الله تعالی محلّ نزول فرشتگان آسمانی و منظور نظر مبارك نبیّ اكرم و ائمه معصومین(ع) است.

فارسی

نصوص ولایت

سپاس خدا را كه ما در همه میدان‌ها پیروزیم. منطق قرآن و عترت، منطق وحیانی و ایمانی است. آنان‌که اهل انصاف‌اند از رویداد بزرگ و تاریخی غدیر خم همه مطالب را می‌فهمند. از مثل یوم ‌الدار و مصیبت بزرگ منع پیغمبر اکرم(ص) از کتابت وصیّت، حق را می‌شناسند.

حدیث طیر[1]، حدیث: «أَنَا مَدِینَةُ الْعِلْمِ وَعَلِیٌّ بَابُها»[2]، حدیث

 

فارسی

غدیر، فرصت تجدید میثاق با ولایت

عزیزان و بزرگان فرهیخته،

عید سعید غدیر فرصتی بسیار عزیز برای تجدید میثاق با ولایت و بررسی سخنانی است که رسانه‌ها، پیرامون این حادثه بزرگ تاریخی به‌صورت نفی و اثبات پخش می‌نمایند و بی‌وقفه، شب و روز ادامه دارد.

هرچند در این رودررویی و طرح نظرات، پایه‌های محکم مذهب و حقّانیّت مبانی اسلام و تشیع، استوارتر گشته و حق ظاهرتر می‌شود ولی باید در این ایستگاه و جایگاه، مردان محقّق و باسابقه، میدان‌داری نمایند و با حفظ وقار لازم در مباحث، کمال حق‌پژوهی پیروان اهل‌بیت(ع) را نشان دهند.

فارسی

غدیر در ملكوت اعلا

سلام بر عید غدیر، عید الله اکبر، سلام بر فرشتگان خدا که در ملکوت اعلا از این عید تجلیل می‌نمایند و در پیشگاه الوهیّت و ربوبیّت به ولایت علی(ع) تقرّب می‌جویند.

سلام بر انبیا و پیغمبران، بر آدم صفیّ الله، نوح نجیّ الله، ابراهیم خلیل ‌الله، موسی کلیم ‌الله، عیسی روح ‌الله و سلام ویژه و بالاتر و برتر از هر سلام بر حضرت محمّد مصطفی خاتم ‌الانبیا(ص) كه در محافل ملكوتی قرب الهی، عید سعید غدیر را گرامی می‌دارند و به شیعیان متعهّد و مخلص امیرالمؤمنین(ع) دعا می‌كنند و شور و نشاط و وجد و انبساط آنها را در این عید می‌ستایند.

فارسی

لزوم رعایت ظواهر شرعی در جشن غدیر

شما باید خدمت به مكتب ولایت را گرامی بدارید و به آن افتخار نمایید. البته در عین حال که جشن‌ها و مراسم سرور در روز غدیر برگزار می‌شود باید مراقب ظواهر شرعی بود كه خدای ناكرده به اسم هنر دچار معصیت نشویم و این کار بزرگ و الهی را آلوده نکنیم و همان‌گونه رفتار نماییم كه مناسب شئون ولایی امیرالمؤمنین(ع) باشد.

 

 

فارسی

مظلومیّت علی(ع) در جامعه اسلامی

مقصود اینکه در جامعه اسلامی هیچ‌کسی به‌قدر امیرالمؤمنین(ع) مظلوم نیست، شخصیّتی که حتی مسیحیان این‌گونه در فضلش می‌نویسند در بین ما این‌قدر ناشناخته است. باید ذكر و نام امیرالمؤمنین(ع) و فضایل آن حضرت را در جامعه ترویج و تبلیغ كنیم تا بتوانیم قطره‌ای از فضایل آن حضرت را بیان كنیم.

 

فارسی

فضایل علی(ع) از زبان پیامبر(ص)

حضرت رسول اكرم(ص) می‌فرماید:

«لَوْ أَنَّ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَالْغِیَاضَ أَقْلَامٌ وَالْإِنْسَ‏ كُتَّابٌ‏ وَالْجِنَّ حُسَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَكَ یَا أَبَا الْحَسَنِ».[1]

 

این کلام پیامبری است كه ﴿وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى *  إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ یُوحى﴾.[2]

كلام، كلام یك فرد عادّی نیست که بگوییم حساب‌نشده به زبان جاری شده است و مثل تعریف‌ها و مدح‌هایی که ما از هم می‌کنیم نیست.

فارسی

امیرالمؤمنین(ع)، اولین بیعت‌كننده با پیامبر(ص)

وقتی آیه: ﴿وَ أَنْذِرْ عَشیرَتَكَ الْأَقْرَبینَ‏﴾[1]  در سال سوم هجرت نازل شد و پیغمبر مأمور به انذار قوم و قبیله‌اش با آن کیفیت گردید كه مثل توماس کارلایل[2] هم درکتاب «الأبطال» این قضیه را مفصّل نقل كرده است، پیامبر اكرم(ص) در آن مجلس خطاب به جمعیّت سه مرتبه فرمودند که: «کدام‌یک از شما اول با من بیعت می‌کنید که هرکسی ابتدا بیعت کند خلیفه من می‌باشد»، هیچ‌کسی غیر از امیرالمؤمنین(ع) جواب نداد چرا كه بیچاره‌ها نمی‌توانستند بفهمند كه این دعوت و دین چطور جلو می‌رود و دنیا را فتح می‌کند.

فارسی

احترام خاصّ امیرالمؤمنین(ع) به پیامبر(ص)

البته احترامی که امیرالمؤمنین(ع) نسبت به حضرت رسول(ص) داشتند احدی از مخلوقات نداشت، یعنی آن عظمتی که امیرالمؤمنین(ع) از آن حضرت درک می‌کردند كسی نمی‌توانست آن را درک کند.

به همین خاطر است كه بسیاری از علوم صادره از امیرالمؤمنین(ع) بعد از حضرت رسول(ص) بوده است، به این معنا كه در حیات پیامبر اكرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع) خودش را فانی در وجود ایشان می‌دانسته است و در مقابل، کسانی هم بودند كه گاهی اوقات با نادانی و جهالت در مقابل وجود مبارك پیامبر اكرم(ص) عرض وجود می‌کردند.

فارسی

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - حضرت آیة الله العظمی صافي گلپایگاني (مدظله الوارف)