وریز وجوهات
بسم الله الرحمن الرحيم قال الإمام الصادق عليه السلام: «مَن قَال فينا بَيتَ شعر بَني اللهُ له بَيتاً في الجنة» السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ للهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ...
يكشنبه: 1397/07/29 - (الأحد:11/صفر/1440)

المبحث الثاني
في علم الإمام
(ع)

 

وإليك سؤال السائل العزيز بلفظه:

هل يزداد علم الإمام المعصوم­(ع) مع الأيّام؟ وهل أنّ علمه­(ع) بعد تولّيه الإمامة يختلف عنه قبل ذلك؟ وإذا كان الأمر كذلك فكيف يمكننا والحالة هذه الحكم بأفضليّة الإمام عليّ­(ع) على الإمام الجواد­(ع) الّذي تولّى الإمامة وهو ابن تسع سنين؟

فارسی

ابلاغ غدير، قدردانی از نعمت ولايت

مجمع علمی فرهنگی غدير و شركت‌كنندگان در اين اجلاس و جشن‌هايی كه در اطراف جهان برپا می‌شود همه بايد بر خود ببالند و قدر نعمت ولايت اميرالمؤمنين(ع) را بشناسند. اين مجالس كه به نام مولا اميرالمؤمنين(ع) برگزار می‌شود ان‌شاء‌الله تعالی محلّ نزول فرشتگان آسمانی و منظور نظر مبارك نبیّ اكرم و ائمه معصومين(ع) است.

فارسی

نصوص ولايت

سپاس خدا را كه ما در همه ميدان‌ها پيروزيم. منطق قرآن و عترت، منطق وحياني و ايماني است. آنان‌که اهل انصاف‌اند از رويداد بزرگ و تاريخي غدير خم همه مطالب را مي‌فهمند. از مثل يوم ‌الدار و مصيبت بزرگ منع پيغمبر اکرم(ص) از کتابت وصيّت، حق را مي‌شناسند.

حديث طير[1]، حديث: «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَعَلِيٌّ بَابُها»[2]، حديث

 

فارسی

غدير، فرصت تجديد ميثاق با ولايت

عزيزان و بزرگان فرهيخته،

عيد سعيد غدير فرصتي بسيار عزيز براي تجديد ميثاق با ولايت و بررسي سخناني است که رسانه‌ها، پيرامون اين حادثه بزرگ تاريخی به‌صورت نفی و اثبات پخش مي‌نمايند و بي‌وقفه، شب و روز ادامه دارد.

هرچند در اين رودررويي و طرح نظرات، پايه‌هاي محکم مذهب و حقّانيّت مباني اسلام و تشيع، استوارتر گشته و حق ظاهرتر مي‌شود ولي بايد در اين ايستگاه و جايگاه، مردان محقّق و باسابقه، ميدان‌داري نمايند و با حفظ وقار لازم در مباحث، کمال حق‌پژوهي پيروان اهل‌بيت(ع) را نشان دهند.

فارسی

غدير در ملكوت اعلا

سلام بر عيد غدير، عيد الله اکبر، سلام بر فرشتگان خدا که در ملکوت اعلا از اين عيد تجليل مي‌نمايند و در پيشگاه الوهيّت و ربوبيّت به ولايت علي(ع) تقرّب مي‌جويند.

سلام بر انبيا و پيغمبران، بر آدم صفيّ الله، نوح نجيّ الله، ابراهيم خليل ‌الله، موسي کليم ‌الله، عيسي روح ‌الله و سلام ويژه و بالاتر و برتر از هر سلام بر حضرت محمّد مصطفي خاتم ‌الانبيا(ص) كه در محافل ملكوتی قرب الهي، عيد سعيد غدير را گرامي مي‌دارند و به شيعيان متعهّد و مخلص اميرالمؤمنين(ع) دعا می‌كنند و شور و نشاط و وجد و انبساط آنها را در اين عيد مي‌ستايند.

فارسی

لزوم رعايت ظواهر شرعی در جشن غدير

شما بايد خدمت به مكتب ولايت را گرامي بداريد و به آن افتخار نماييد. البته در عين حال که جشن‌ها و مراسم سرور در روز غدير برگزار می‌شود بايد مراقب ظواهر شرعي بود كه خدای ناكرده به اسم هنر دچار معصيت نشويم و اين کار بزرگ و الهی را آلوده نکنيم و همان‌گونه رفتار نماييم كه مناسب شئون ولايي اميرالمؤمنين(ع) باشد.

 

 

فارسی

مظلوميّت علی(ع) در جامعه اسلامی

مقصود اینکه در جامعه اسلامی هيچ‌کسي به‌قدر اميرالمؤمنين(ع) مظلوم نيست، شخصيّتي که حتي مسيحيان اين‌گونه در فضلش می‌نويسند در بين ما اين‌قدر ناشناخته است. بايد ذكر و نام اميرالمؤمنين(ع) و فضایل آن حضرت را در جامعه ترويج و تبليغ كنيم تا بتوانيم قطره‌ای از فضایل آن حضرت را بيان كنيم.

 

فارسی

فضایل علی(ع) از زبان پيامبر(ص)

حضرت رسول اكرم(ص) مي‌فرمايد:

«لَوْ أَنَّ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَالْغِيَاضَ أَقْلَامٌ وَالْإِنْسَ‏ كُتَّابٌ‏ وَالْجِنَّ حُسَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ».[1]

 

اين کلام پيامبری است كه ﴿وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى *  إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ يُوحى﴾.[2]

كلام، كلام يك فرد عادّي نيست که بگوييم حساب‌نشده به زبان جاري شده است و مثل تعريف‌ها و مدح‌هايي که ما از هم مي‌کنيم نيست.

فارسی

اميرالمؤمنين(ع)، اولين بيعت‌كننده با پيامبر(ص)

وقتی آيه: ﴿وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الْأَقْرَبينَ‏﴾[1]  در سال سوم هجرت نازل شد و پيغمبر مأمور به انذار قوم و قبيله‌اش با آن کيفيت گرديد كه مثل توماس کارلايل[2] هم درکتاب «الأبطال» اين قضيه را مفصّل نقل كرده است، پيامبر اكرم(ص) در آن مجلس خطاب به جمعيّت سه مرتبه فرمودند که: «کدام‌يک از شما اول با من بيعت مي‌کنيد که هرکسی ابتدا بيعت کند خليفه من می‌باشد»، هيچ‌کسی غير از اميرالمؤمنين(ع) جواب نداد چرا كه بيچاره‌ها نمي‌توانستند بفهمند كه اين دعوت و دين چطور جلو مي‌رود و دنيا را فتح مي‌کند.

فارسی

احترام خاصّ اميرالمؤمنين(ع) به پيامبر(ص)

البته احترامي که اميرالمؤمنين(ع) نسبت به حضرت رسول(ص) داشتند احدي از مخلوقات نداشت، يعني آن عظمتي که اميرالمؤمنين(ع) از آن حضرت درک مي‌کردند كسي نمي‌توانست آن را درک کند.

به همين خاطر است كه بسياري از علوم صادره از اميرالمؤمنين(ع) بعد از حضرت رسول(ص) بوده است، به اين معنا كه در حيات پيامبر اكرم(ص)، اميرالمؤمنين(ع) خودش را فاني در وجود ايشان مي‌دانسته است و در مقابل، کساني هم بودند كه گاهي اوقات با نادانی و جهالت در مقابل وجود مبارك پيامبر اكرم(ص) عرض وجود مي‌کردند.

فارسی

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - حضرت آیة الله العظمی صافي گلپایگاني (مدظله الوارف)