سه شنبه: 1402/12/29

پیام‌های مهدوی

فارسی
پنجشنبه / 17 ارديبهشت / 1394

سلسله مباحث امامت و مهدویت (3)

 

 

ولایت تکوینی و ولایت تشریعی

فارسی

1. قرآن کریم.

2. نهج‌البلاغه، الشریف‌الرضی، الامام علی بن ابی‌طالب (ع)، تحقیق و شرح محمد عبده، بیروت، دارالمعرفة، 1412ق.

3. الباعث‌الحثیث شرح اختصار علوم‌الحدیث للحافظ ابن کثیر، شاکر، احمد محمد، بیروت، مؤسسة الکتب الثقافیة، 1408ق.

4. اثبات‌الوصیة للامام علی‌ بن ابی‌طالب (ع)، مسعودی، علی بن حسین (م. 346ق.)، قم، انتشارات انصاریان، 1426ق.

فارسی

عقیده به رجعت در ارتباط با اعتقاد به مهدویت

برحسب احادیث بسیاری در آخرالزّمان جمعی از اموات از ائمّه علیهم‌السلام ‌و غیر ایشان به دنیا باز خواهند گشت. آیا اعتقاد به غیبت حضرت مهدی (ع)‌ و ظهور آن حضرت با اعتقاد به رجعت هماهنگی دارد؟ به‌عبارت‌دیگر آیا اصل اعتقاد به غیبت و ظهور، رجعت و سایر وقایعی را كه قبل از قیام قیامت واقع می‌شوند شامل می‌شود یا این یك عقیده مستقلّ و جدای از رجعت است؟

پاسخ:

فارسی

مسئله بداء و حدیث ابی حمزه

روایتی‌‌‌ به‌وسیله ابی‌حمزه‌ثمالی از حضرت امام‌باقر (ع) نقل ‌شده است‌ كه ‌بر‌طبق آن حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند پس از سال هفتاد گشایش پیش خواهد آمد، ولی به‌سبب شهادت حضرت امام‌حسین‌ (ع) این مسئله تا سال صدوچهل به تأخیر افتاد و سپس چون شیعیان رازداری نكردند خداوند باز آن را به تأخیر انداخت به‌گونه‌ای كه وقتی را برای آن در نزد امامان قرار نداد.

فارسی

آیا قاعده لطف مستفاد از احادیث و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام است یا از ارتباط شیعه با معتزله این قاعده در كلام شیعه پیدا شده است؟ و نحوه تطبیق این قاعده با وجود امام غایب به چه بیانی است؟

پاسخ:

از آنجا كه درباره اصل امامت، شیعه ادلّه زیادی به غیر از قاعده لطف در دست دارد با وجود آن دلائل اگر به قاعده لطف هم تمسّك شود این كار به‌منظور تأیید ادلّه است.

فارسی

مدت زمان غیبت و امتحانات سخت و دشوار

برحسب آنچه كه مشهور است در دوره غیبتِ حضرت مهدی (ع) كه بسیار طول خواهد كشید امتحانات سخت پیش می‌آید به‌گونه‌ای كه شخص باایمان صبح می‌كند ولی درحالی‌كه كافر شده است به شب وارد می‌شود آیا این‌گونه امتحان‌ها در زمان‌های نزدیك به ظهور است یا در تمام طول مدّت غیبت چنین امتحان‌هایی جریان دارد؟

پاسخ:

فارسی

فلسفه تأخیر ظهور با فراهم بودن شرایط

در طول تاریخ گاهی به شرایط و فرصت‌هایی برمی‌خوریم كه گمان می‌رود زمینه ظهور فراهم شده مثلاً استقبال مردم از دین و فداكاری در راه اسلام و بذل جان و شهادت به‌خاطر آن به‌قدری زیاد و با شور و هیجان است كه به نظر می‌آید كه نه ‌تنها سیصدوسیزده نفر بلكه بیش از هزارها نفر آماده جان‌نثاری در ركاب امام (ع) هستند باوجوداین،‌ سرّ تأخیر ظهور چیست؟

پاسخ:

راجع به فراهم‌بودن شرایط ظهور امام‌زمان (ع)،

فارسی

تولد معجزه‌آسای امام زمان(عج)

درباره ولادت امام (ع) معجزات و خوارق عاداتی نقل می‌نمایند، اعتبار این معجزات در چه حدّ و چگونه قابل اثبات است؟ و چرا بعضی تاریخ‌نویسان آنها را نقل نكرده‌اند؟

پاسخ:

1. اصل ولادت حضرت مهدی (ع) امام دوازدهم‌ ـ فرزند امام حسن عسكری (ع) ـ را تاریخ‌نگاران مثل سایر وقایع تاریخی ثبت و ضبط كرده‌اند.

فارسی

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - امامت و مهدویت